Dziś w 300SEKUND przeglądamy dla was m. in. Financial Times, DAWN oraz kilka najbardziej wpływowych niemieckich gazet.

Jeśli chcesz codziennie rano dostawać taki newsletter na swoją skrzynkę mailową, zapisz się tutajhttp://bit.ly/Newsletter300SEKUND.

LICZBA DNIA

692

– tyle stron liczy akt oskarżenia Martina Winterkorna, który w latach 2006-2015 zasiadał na stanowisku prezesa zarządu Volkswagena, niemieckiego producenta samochodów.

Zarzuty dotyczą tzw. Dieselgate, czyli skandalu, w którym wyszło na jaw, że niemieccy producenci samochodów celowo fałszowali wyniki pomiarów emisyjności silników diesla, a także dopuścili się niedozwolonej zmowy technologicznej.

Winterkorn od momentu, kiedy z powodu zagęszczania się atmosfery w ciągu rozwoju skandalu opuścił VW, twierdził, że o fałszerstwach i zmowach nic nie wiedział.

Nasza redakcja trochę w tę niewinność powątpiewa – a jeśli Winterkorn o masowo produkowanych manipulacjach w kierowanej przez siebie firmie nie wiedział, to w naszym odczuciu tym gorzej o nim świadczy.-

Jednak byłemu szefowi VW na naszej opinii raczej nie zależy. Ważniejsze, co uważają dziennikarze we Frankfurcie, Berlinie, Hamburgu, Monachium czy Düsseldorfie.

A ci potraktowali go z wyjątkową sympatią, zwłaszcza redakcja monachijskiego Süddeutsche Zeitung. Na łamach dziennika pojawiła się opinia, której autorka poklepuje po plecach Martina Winterkorna, tłumacząc jemu i czytelnikom, że dla niego to świetna okazja do oczyszczenia się z zarzutów i przeproszenia.

Trochę wydaje nam się to niesprawiedliwe. Minister gospodarki Peter Altmaier, który próbując ratować swoją karierę polityczną jedynie zaproponował osobliwy plan rozwoju gospodarki, został przez niemieckich dziennikarzy żywcem zjedzony. Martin Winterkorn był szefem firmy, która dopuściła się największego szwindla w nowoczesnych dziejach przemysłu, a ze stron gazet płyną dla niego słowa otuchy. (Frankfurter Allgemeine ZeitungSüddeutsche ZeitungHandelsblatt)

Regulatorzy wzywają Deutsche do restrukturyzacji inwestycyjnej dywizji banku w Stanach Zjednoczonych. Ich zdaniem jednostka jest nierentowna, stwarza zagrożenie dla kondycji całej instytucji, przez co też dla rynku finansowego i dlatego jej aktywność powinna być dalej ograniczana.

Już rok temu mówiło się o tego typu sugestiach ze strony regulatora, jednak na kanwie rozważanego od marca tego roku połączenia z Commerzbank pojawiła się okazja do ponownego podniesienia kwestii.

Deutsche jednak nie widzi problemu. Tłumaczy się, że już obniżyło aktywność dywizji, zmniejszając dług o 13 proc. oraz zatrudnienie o 7 proc., a także przekierowało priorytety na aktywności umacniające pozycję banku.

Poruszamy się w dobrym kierunku’ – komentuje bank.

Drogie Deutsche, szanujemy Twoją opinię, ale regulatorzy mają inną. A ich zdanie jest ważniejsze. (Financial Times)

Międzynarodowy Fundusz Walutowy odwiedzi Pakistan, aby jeszcze więcej wzajemnie sobie powiedzieć na temat tej samej transzy wsparcia finansowego.

Chyba już wszyscy na świecie zmęczeni są tymi trwającymi od października zeszłego roku dyskusjami między MFW a Islamabadem. Na początku tego miesiąca pakistański minister finansów wyraził nadzieję, że do końca kwietnia uda się zakontraktować plan wypłaty środków.

MFW ostrzega jednak, że może dojść do opóźnień ze względu na trwające z obu stron konstruktywne negocjacje.

Z kolei według ministra Skarbu Państwa rządu w Islamabadzie Hammada Ashara porozumienie we wszystkich kluczowych sprawa zostało już osiągnięte, a podczas nadchodzącej wizyty oficjeli MFW ma dojść do finalizacji formalności.

Misja MFW będzie gościć w Pakistanie pod koniec miesiąca i wtedy okaże się, kto ma rację. (DAWN)

Powstaje polsko-chińskie laboratorium sztucznej inteligencji.Naukowcy z Shanghai Science and Technology Innovation Resources Center oraz Politechniki Warszawskiej będą wspólnie pracować nad rozwojem sztucznej inteligencji w Shanghai-Warsaw AI Scientific Joint Lab.

Do projektu Chiny wnoszą korzystną dla prac nad tego typu rozwiązaniami legislację oraz ogromny potencjał rynkowy na skomercjalizowanie przyszłych wyników badań przeprowadzonych w jednostce.

Z kolei Politechnika Warszawska może poszczycić się światowej klasy specjalistami jeśli chodzi o innowacyjne rozwiązania z dziedziny IT.

Cieszą nas sukcesy polskich naukowców. Oby tylko nie wylądowali na łamach Financial Times oskarżeni o współtworzenie technologii wspierającej reżim i cenzurę, jak miało to miejsce w przypadku Microsofta, o czym informowaliśmy w zeszłym tygodniu. (SHINE)

Polska dostała 215 mln euro na Baltic Pipe. Komisja Europejska przyznała grant na budowę infrastruktury gazowej łączącej Norwegię, Danię i Polskę. Wsparcie pochodzi z europejskiego funduszu Connecting Europe Facility.

Dzięki gazociągowi Polska będzie mogła otrzymywać wydobywany w Norwegii surowiec i wysyłać go dalej do krajów bałtyckich. W drugą stronę przesyłane będzie trafiające do Świnoujścia LNG. Skroplony gaz trafi na rynek duński i szwedzki.

Finalizacja projektu planowana jest na 2022 r. (Energy Life News)

Rządowy plan na OFE zmniejszy potrzeby pożyczkowe państwa i poprawi statystyki długu publicznego. Polski rząd chce konwersji środków zgromadzonych w Otwartych Funduszach Emerytalnych na Indywidualne Konta Emerytalne (IKE) z 15-proc. prowizją.

Transfer środków ma odbyć się w styczniu 2020 r., a dystrybucja wspomnianych 15 proc. prowizji ma być rozłożona na dwa lata. Rząd liczy na to, że będzie mógł zakwalifikować ją jako dochód do Skarbu Państwa i dzięki temu obniżyć deficyt budżetowy i dług publiczny.

Jeśli to się uda konieczność zadłużenia w latach 2020 i 2021 zmniejszy się o 12 mld złotych i z dzisiejszych 30 mld zł wzrośnie do 35-40 mld zł, a nie do 50 mld, jak przewidywano po ogłoszeniu tzw. piątki Kaczyńskiego – planu szeregu nowych benefitów socjalnych.

Tym sposobem widmo deficytu przekraczającego 3 proc. PKB oddaliło się. Uf!

A co dokładnie stanie się ze 162 mld zł zgromadzonymi w OFE, opisujemy w tym artykule. (ING Think)

Post Scriptum

Zapraszamy Państwa do wzięcia udziału w organizowanej przez nas konferencji ‚Czas na wodór’. Będzie to pierwsze w Polsce spotkanie wszystkich interesariuszy wykorzystania wodoru w transporcie przemyśle i energetyce.

Po więcej informacji oraz w celu dokonania rejestracji zapraszamy Państwa tutaj.