Climate Leadership to program, który ma pomóc firmom stać się bardziej przyjaznymi dla klimatu. W tym roku realizowana jest już kolejna jego edycja. 300Gospodarka jest patronem medialnym programu.
Zmiany klimatu to wyzwanie także dla firm. Muszą zmierzyć się z redukcją śladu węglowego, tworzeniem lepszych dla klimatu produktów czy kształceniem pracowników. W tym wszystkim pomóc ma program, który UNEP/GRID-Warszawa prowadzi już od 2019 roku.
Pomysłodawcami programu są dyrektor generalna UNEP/GRID-Warszawa Maria Andrzejewska i profesor Bolesław Rok z Akademii Leona Koźmińskiego.
Na czym polega program?
– Climate Leadership to program, który buduje społeczność firm dążących do neutralności klimatycznej. Zasilany jest wiedzą ponad 150 ekspertek i ekspertów rekrutujących się z samorządów, uczelni wyższych, instytutów badawczych, organizacji pozarządowych czy międzynarodowych inicjatyw – tłumaczy instytucja.
Eksperci programu reprezentują wiele dziedzin wiedzy i obszarów działania. Dzięki temu mogą pomóc znaleźć odpowiedź na różnorodne pytania związane z globalnym klimatem.Kolejne korzyści płyną z możliwości skonfrontowania własnych doświadczeń z innymi uczestnikami programu.
– Bazując na najlepszych praktykach i konkretnych rozwiązaniach istniejących w różnych branżach oraz doświadczeniu kadry menadżerskiej, program pomaga firmom wpłynąć pozytywnie na klimat i środowisko naturalne – podaje UNEP/GRID-Warszawa.
Interesuje cię energetyka i ochrona klimatu? Zapisz się na 300Klimat, nasz cotygodniowy newsletter
Własna droga zmian
W ramach programu firmy wypracowują optymalną dla siebie drogę zmieniania się dla klimatu. Firmy wybierają między:
- przygotowaniem do wdrażania procesów dekarbonizacyjnych w firmie. To np. pomiar śladu węglowego, określenie planów redukcji emisji, kompensacja;
- wsparciem w procesie projektowania nowych produktów i usług dla klimatu. To np. produkty z zakresu zrównoważonego finansowania, upcykling, carbon labelling, produkty pozytywnego wpływu, pomiar i zarządzanie wpływem;
- optymalizacją wykorzystania surowców i materiałów w firmie. To np. wykorzystanie tworzyw sztucznych, redesign opakowań, efektywność energetyczna, ślad wodny;
- rozwojem programów wsparcia transformacji klimatycznej u klientów, dostawców, partnerów biznesowych firmy. To np. polityki zakupowe, neutralność klimatyczna, zakres 3 śladu węglowego, oczekiwania konsumentów;
- włączaniem pracowników i współpracowników w doskonalenie i realizację strategii klimatyczno-środowiskowych. To przykładowo webinary edukacyjne, warsztaty, projekty innowacji organizacyjnej i produktowej, ekologiczna kultura organizacyjna;
- współpraca z firmą w zakresie wdrażania nowych wymagań i regulacji w sprawozdawczości, weryfikacji komunikacji dotyczącej zobowiązań klimatycznych, budowania partnerstw. W tym zakresie jest ESG, kryteria taksonomiczne dla zrównoważonej działalności, odpowiedzialny marketing.
Od początku jego działania w programie wzięło udział już 28 firm. Podjęły on łącznie 38 zobowiązań. Wśród liderów klimatycznych znajdują się BNP Paribas Bank Polska, Allegro, IKEA, ERGO Hestia czy Tetra Pak. W ramach inicjatywy działania w firmach prowadzi już ponad tysiąc osób.
Więcej informacji można znaleźć na stronie programu.
Polecamy też:
- IPCC: Czas na obniżenie emisji jest teraz. Obecna polityka klimatyczna to za mało
- Kryzys wody na świecie. Rozwiązaniem ograniczenia dla przemysłu
- Giełda bezsilna wobec wyzwań klimatycznych. Spółki nie spełniają warunków