Ministrowie transportu państw Unii Europejskiej zdecydowali w poniedziałek, że Litwa, Łotwa i Estonia najpóźniej do 2026 roku muszą opracować plan przebudowy swoich sieci kolejowych.
Chodzi o dostosowanie rozstawu szyn do standardów europejskich – poinformowała agencja Reutera.
Kraje bałtyckie wciąż mają odziedziczony po Związku Radzieckim rozstaw szyn wynoszący 1520 mm. Natomiast w pozostałych krajach europejskich wynosi on 1435 mm. W związku z tym Litwę, Łotwę i Estonię zobowiązano, by najpóźniej do 2026 roku przedstawiły plan przebudowy swoich torów – przekazał Reuters.
Rozwój nowej sieci transportowej w Europie (TEN-T) przewiduje włączenie Łotwy, Litwy i Estonii do nowego korytarza Bałtyk–Morze Czarne–Morze Egejskie. Umożliwi to eksporterom wygodniejsze dostarczanie towarów do krajów na południu Europy – podkreśliła agencja.
Po inwazji Rosji na Ukrainę połączenia transportowe krajów Wymiaru Północnego Unii Europejskiej z Rosją i Białorusią (gdzie również obowiązuje szerszy rozstaw szyn) zostały zlikwidowane – podkreślił Reuters.
Łotewski minister transportu Talis Linkaits powiedział na spotkaniu szefów resortów transportu państw UE w Rydze, że biorąc pod uwagę sytuację geopolityczną, komunikacja kolejowa z Europą Środkową jest szczególnie ważna. Minister podkreślił, że budowa linii kolejowej dużych prędkości Rail Baltica jest priorytetem Łotwy, która poprawia i rozszerza swoją infrastrukturę kolejową.
Polecamy:
- Kraje bałtyckie przejęły od Polski rolę lidera walki o demokrację na wschodzie – uważa wpływowy amerykański think tank
- Linia kolejowa do CPK coraz bliżej. Podpisano umowy z projektantami
- Kraje Bałtyckie bliżej Zachodu dzięki szybkiej kolei Rail Baltica