W ciągu ostatnich dwóch tygodni o 5 pkt proc. spadła liczba konsumentów, którzy obawiają się utraty pracy. Rośnie jednak liczba osób deklarujących robienie zakupów na zapas – wynika z raportu firmy doradczej Deloitte.
Według Deloitte’a, z najnowszej edycji badania Global State of the Consumer Tracker wynika, że w Polsce powoli poprawiają się nastroje dotyczące sytuacji finansowej konsumentów. W stosunku do badania sprzed dwóch tygodni o 5 pkt proc. spadł poziom obaw związanych z utratą pracy – niepokój ten odczuwa obecnie 47 proc. ankietowanych.
Z kolei tym, co najbardziej niepokoi Polaków w związku z COVID-19 jest nadal zdrowie członków rodziny. To istotne dla aż 73 proc. zapytanych, podczas gdy w badaniu międzynarodowym w ten sam sposób odpowiedziało 62 proc. konsumentów.
Jak wynika z badania, Polacy wciąż nie zrezygnowali z robienia zakupów na zapas – mimo zniesienia większości obostrzeń związanych z epidemią koronawirusa. Zakupy przekraczające bieżące potrzeby robi obecnie 44 proc. Polaków – o 4 pkt proc. więcej, niż przy okazji poprzedniego badania.
To zaskakujące zwłaszcza, jeśli wziąć pod uwagę fakt, że powoli poprawiają się wyniki dotyczące ogólnego poczucia bezpieczeństwa. Może to świadczyć o kształtowaniu się zwyczaju polskich konsumentów związanego z precyzyjniejszym planowaniem zakupów, kupowaniem większej liczby artykułów w bardziej zróżnicowanych kategoriach, ale rzadziej – komentuje Michał Pieprzny, partner w Deloitte.
Zgodnie z wynikami badania firmy, Polacy deklarują obecnie chęć zmniejszenia budżetu przeznaczanego m.in. na rozrywki i alkohol (spadki o kolejno 5 pkt proc. i 3 pkt proc. w stosunku do badania sprzed dwóch tygodni).
Rosną z kolei deklarowane budżety na wydatki związane ze zdrowiem (wizyty lekarskie i leki), a także produkty spożywcze i benzynę (o 2 pkt proc.).
Czytaj także: Deloitte: Totalizator Sportowy odpowiada za niemal 0,2 proc. całego PKB wytworzonego w ciągu ostatnich 15 lat