Tylko co drugi Polak wykorzystuje pełny urlop, a aż 64 proc. przyznaje, że po prostu nie stać ich na podróże – wynika z najnowszego badania Sabre „Podróże Polaków 2025”. Choć media społecznościowe pełne są zdjęć z zagranicznych wakacji, rzeczywistość okazuje się znacznie bardziej przyziemna.
Z raportu Sabre wynika, że choć ponad 75 proc. Polaków odbyło w minionym roku przynajmniej jedną podróż z noclegiem, to była to zwykle pojedyncza lub podwójna okazja. Co czwarty respondent był poza domem tylko raz, a 30 proc. – dwa razy. Tylko 55 proc. badanych wykorzystało przysługujące im dwa tygodnie urlopu. Aż 80 proc. spędziło w podróży mniej niż 20 dni w ciągu roku.
Największa bariera? Koszty
Głównym ograniczeniem są finanse – 64 proc. ankietowanych wskazało brak pieniędzy jako powód rezygnacji z podróży. Kolejne przeszkody to brak czasu (28 proc.), niski poziom znajomości języków obcych (27 proc.) oraz trudności z ustaleniem urlopu z przełożonym (23 proc.).
– Rosnąca świadomość kosztów, niepewność ekonomiczna i trudność z dopasowaniem urlopu do realiów zawodowych sprawiają, że wiele planów wyjazdowych kończy się w sferze marzeń – komentuje Grzegorz Surma, ekspert Sabre. – Dlatego tak ważne jest, by technologie wspierały podróżnych, ułatwiając im każdy etap planowania wyjazdu.
Lęk przed lataniem, brak połączeń i… zazdrość
Polacy nie tylko podróżują rzadko, ale też z dużymi oporami. 42 proc. badanych nigdy nie leciało samolotem – z czego 30 proc. przyznaje, że się tego boi. Co ósmy uczestnik badania wskazał brak dogodnych połączeń jako czynnik powstrzymujący ich przed wyjazdami.
Na decyzje wpływają też emocje. Aż 61 proc. osób aktywnych w mediach społecznościowych uważa, że ich znajomi mają więcej pieniędzy i podróżują częściej. 6 na 10 badanych śledzi relacje z podróży w sieci, ale zamiast inspiracji często odczuwają frustrację. Najczęściej korzystają z Instagrama (36 proc.), YouTube’a (32 proc.) i TikToka (32 proc.).
Planowanie z telefonem w ręku
Social media nie tylko wywołują porównania – coraz częściej są punktem wyjścia do planowania podróży. Ponad połowa respondentów sprawdza w nich, jak prezentuje się miejsce potencjalnego wyjazdu. Na tej podstawie oceniają, czy warto się tam wybrać.
Tylko 29 proc. podróżujących przyznało, że wyjeżdża bez konkretnego powodu. Co czwarty odwiedza rodzinę, a 77 proc. wyjeżdża typowo turystycznie. Wielu z nas może i marzy o spontanicznej podróży, ale większość wciąż planuje wyjazdy z wyprzedzeniem i według określonych potrzeb.
Ile wydajemy na podróże?
Najwięcej pieniędzy przeznaczamy na noclegi (35 proc. wydatków), transport (25 proc.), wyżywienie (23 proc.) i atrakcje (18 proc.). Jednocześnie 37 proc. Polaków deklaruje, że korzysta z trików lub tzw. lifehacków, by obniżyć koszty podróży. 18 proc. ma sprawdzony sposób na tańsze bilety lotnicze.
Badanie przeprowadzone przez IQS na zlecenie Sabre ujawnia wyraźną rozbieżność między marzeniami a realiami, jeśli chodzi o podróże Polaków. Technologia może odegrać tu kluczową rolę – upraszczając proces planowania i pozwalając lepiej dopasować ofertę do możliwości i potrzeb podróżnych.
Polecamy także:
- Wakacje 2025: Polacy stawiają na Europę, ale kuszą też kierunki długodystansowe
- PLL LOT prężnie się rozwija. Nowa flota, nowe połączenia i prestiżowe wyróżnienie
- Trendy podróży 2025: Polacy stawiają na doświadczenia, naturę i kuchnię
- Polacy oszczędzają na codzienności, by zafundować sobie luksusowe wakacje