Warszawa zajęła 71 miejsce, a Kraków ostatnie – 100 miejsce – w najnowszym zestawieniu najlepszych do życia i odwiedzania miast World’s Best Cities autorstwa firmy konsultingowej Resonance Consultancy.
Resonance Consultancy zajmuje się doradztwem w zakresie nieruchomości, rozwoju ekonomicznego oraz turystyki i od dekady co roku klasyfikuje miasta na świecie: główne miasta obszarów metropolitalnych o liczbie mieszkańców przekraczającej milion).
Firma wykorzystuje do tego połączenie wyników statystycznych i ocen jakościowych dokonywanych przez mieszkańców i turystów. Chodzi o to, aby zobaczyć które miasta mają najsilniejszy „kapitał miejsca”, tzn. wizerunek i percepcję jakości życia zarówno wśród mieszkańców, jak i turystów.
Brexit nie zaszkodził Londynowi
W 2021 roku ranking World’s Best Cities wygrał Londyn. Stolica Wielkiej Brytanii i obszar metropolitarny obejmujący 12,5 mln ludzi zawsze był uznawany za „stolicę stolic”, jednak w obliczu brexitu jest w fazie negocjacji tej pozycji.
Póki co brexit Londynowi nie zaszkodził i jest to już piąte zwycięstwo w rankingu Resonance Consultancy.
Na drugim miejscu jest bezprecedensowo mocno dotknięty epidemią Covid-19 amerykański Nowy Jork, przed którym – jak czytamy w raporcie – długa droga do powrotu do normalności.
Trzecią pozycję zajmuje miasto zakochanych i stolica Francji – Paryż.
Dwa polskie miasta w rankingu
Z polskich miast w rankingu sklasyfikowano Warszawę i Kraków. Warszawa z 71. pozycją doceniona została przede wszystkim za bezpieczeństwo – w tej klasyfikacji zajęła 21 miejsce – i atrakcje – 24 pozycja.
Jak pisze Resonance Consultancy, stolica Polski jest ekonomicznym centrum kraju. „Minęły już dziesiątki lat, odkąd Warszawa zrzuciła z siebie ponury płaszcz z czasów zimnej wojny”.
„Podczas gdy inni członkowie UE cierpieli w ostatnich latach z powodu niedostatków gospodarczych, Polska rozkwitała, przez co powoli, ale pewnie staje się potęgą gospodarczą w regionie „za żelazną kurtyną”. Dzięki dodatkowym wysokiej jakości projektom architektonicznym, nowym muzeom i kilku restauracjom z gwiazdkami Michelin, stolica Polski staje się w końcu turystyczną destynacją”, czytamy w raporcie.
Na 100. pozycji jest Kraków, który doceniony został za równość dochodową, a także za atrakcje. „Przystępna cenowo starożytna perełka Europy Wschodniej, którą z łatwością przespacerujesz”, piszą o Krakowie autorzy raportu.
„Historyczne serce Europy Wschodniej coraz głośniej bije w Krakowie, dawnej stolicy Polski i najstarszym mieście uniwersyteckim kraju. Wystarczy przejść się na spacer, który rozpoczyna się w historycznym centrum Krakowa, na Rynku Głównym. Dalej Wawel i zamek; papież Jan Paweł II nie przesadził, nazywając Wawel „sanktuarium historii Polski, do którego nie można wejść bez podziwu i dreszczy w środku”.
Kraków zdobył imponujące 17. miejsce pod względem równości dochodowej; dobrze ma się też bezpieczeństwo, co sprzyja życiu nocnemu (na 35. miejscu pod tym względem), które szczególnie wyraźnie podkreślili autorzy raportu.
Metodologia rankingu
Ranking World’s Best Cities podzielony jest na sześć głównych kategorii: miejsce, produkt, ludzie, dobrobyt, programowanie, promocja. W tym roku ranking został poszerzony o czynniki związane z pandemią.
Kategoria miejsce określa percepcję jakości przestrzeni w mieście, czyli postrzeganą jakość środowiska naturalnego i architektonicznego. Od tego, jak często świeci słońce po bezpieczeństwo ulic; tu wchodzą czynniki takie jak pogoda – średnia liczba dni słonecznych, wskaźnik zabójstw, liczba zabytków i prestiżowych dzielnic, parki i imprezy plenerowe (tu dane pochodzą z TripAdvisor.com).
W tym roku brane są też pod uwagę zakażenia COVID-19: liczba przypadków na milion mieszkańców.
W sekcji produkt badane są kluczowe dla miasta instytucje, atrakcje i infrastruktura: liczba bezpośrednich miejsc docelowych obsługiwanych przez miejskie lotniska, liczba wysokiej jakości atrakcji, ranking lokalnych uniwersytetów oraz wielkość największego centrum kongresowego.
Kategoria ludzie to przede wszystkim miara różnorodności miasta: liczba mieszkańców urodzonych za granicą oraz udział ludności z tytułem licencjata lub wyższym.
Dobrobyt obejmuje dochody obywateli, poziom życia oraz obecność dużych, rozpoznawalnych korporacji, środowisko start-upów i innowacji.
Ostatnia kategoria – promocja – mierzy doświadczenie miasta oczami turysty: oferta kulinarna, kultura, zakupy i życie nocne.