Spółka PKP dołączyła do Klastra „Luxtorpeda 2.0”, podmiotu reprezentującego sektor transportu kolejowego skupiający największe przedsiębiorstwa branży w Polsce.
Celem współpracy organizacji branżowych zrzeszonych w klastrze jest kształtowanie polskiej polityki transportowej, a także pomoc w wypracowywaniu rozwiązań w obszarach legislacyjnym, organizacyjnym i finansowym.
Luxtorpeda 2.0 ma także wspierać instytucje i przedsiębiorców działających w sektorze transportu kolejowego w celu zwiększania ich konkurencyjności. Ponadto klaster ma opracowywać raporty i analizy dot. strategicznych działań w transporcie kolejowym.
„Przynależność do różnych organizacji wspomagających funkcjonowanie i rozwój tak istotnego sektora gospodarki jak transport to bardzo duża wartość dodana dla PKP S.A. (…) Liczę, że dotychczasowa współpraca z Klastrem „Luxtorpeda 2.0” i nowe możliwości, jakie pojawiły się dzięki przystąpieniu PKP S.A. do tego przedsięwzięcia zaowocują działaniami, które będą miały realny, pozytywny wpływ na otoczenie, w którym prowadzimy działalność gospodarczą” – powiedział Rafał Zgorzelski, członek zarządu PKP S.A.
Polska kolej potrzebuje strategii
Polski transport kolejowy potrzebuje skutecznych inicjatyw, które zaowocują stworzeniem spójnej strategii jego rozwoju i pozwolą mu skutecznie konkurować, także politycznie, z transportem drogowym.
W ciągu czternastu lat od wejścia do Unii Europejskiej Polska niemal sześciokrotnie zwiększyła liczbę kilometrów dróg ekspresowych i autostrad na swoim terytorium. Jednocześnie siatka połączeń kolejowych od 1989 roku uległa skróceniu o ponad 1/4.
W ciągu ostatnich 30 lat kolej w dużym tempie traciła na znaczeniu w stosunku do transportu drogowego i trend ten utrzymuje się od lat, a Polska nie wybudowała od 1989 roku żadnej nowej istotniejszej linii kolejowej.