Sprawne przejście od zasilania elektrowni węglem do wykorzystania odnawialnych źródeł energii wymusza wiele zmian. Wśród nich jest ta dotycząca pracowników – aby miał kto obsługiwać elektrownie słoneczne czy wiatrowe, już dzisiaj pracownicy muszą zdobyć nowe kompetencje.
Dlatego właśnie już we wrześniu tego roku zostanie uruchomione Centrum Rozwoju Kompetencji (CRK) Województwa Łódzkiego i PGE Polskiej Grupy Energetycznej. To odpowiedź na zmieniające się oczekiwania przedsiębiorców i warunki pracy w województwie, przede wszystkim w zakresie energii odnawialnej.
Utworzenie centrum jest niezbędne do rozpoczęcia procesu transformacji energetycznej w regionie bełchatowskim – twierdzi Wacław Dąbrowski, zastępca dyrektora Departamentu HR w spółce PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna. Chce on, by to miejsce stworzyło możliwości rozwoju zarówno dla obecnych oraz przyszłych pracowników spółki, jak i mieszkańców regionu.
Na Ośrodek składa się Centrum Kształcenia Zawodowego Województwa Łódzkiego i PGE Polskiej Grupy Energetycznej oraz Branżowa Szkoła II stopnia Województwa Łódzkiego i PGE Polskiej Grupy Energetycznej.
W Centrum Kształcenia Zawodowego uczestnicy będą mogli podnieść swoje kompetencje poprzez udział w kwalifikacyjnych kursach zawodowych czy kursach umiejętności zawodowych. Tam także odbędą się kursy kompetencji oraz inne kursy, umożliwiające uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych. W ofercie są także kursy i szkolenia specjalnie dla pracowników związanych z energetyką. Zajęcia dla pracowników kopalni i elektrowni będą bezpłatne – koszty pokryje pracodawca.
Szkoła branżowa będzie realizować program kształcenia zawodowego. Dzięki temu pracownicy będą mogli bezpośrednio po uzyskaniu odpowiednich kwalifikacji zacząć pracę w elektrowniach wykorzystujących energię odnawialną.
Czego nauczą się kursanci w CRK?
Przede wszystkim zdobędą kwalifikacje z zakresu montażu i eksploatacji urządzeń OZE, między innymi pomp ciepła czy systemów fotowoltaicznych. Mogą także zdobyć uprawnienia elektryczne i dowiedzieć się więcej o budowie farm fotowoltaicznych i finansowaniu fotowoltaiki.
Branżowa Szkoła II Stopnia zaczęła już nabór na kierunkach technicznych, takich jak automatyka, elektronika, spawalnictwo czy mechanika. Dostępne są też kwalifikacyjne kursy zawodowe. Dzięki temu osoby mogą uczyć się w kierunku automatyki, elektromechaniki, spawalnictwa, informatyki. Prócz tego mają do dyspozycji jeszcze specjalizacje – technik programista oraz technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej.
W przyszłości CRK planuje rozszerzyć ofertę szkoleń i egzaminów dla spawaczy, szkolenia BHP, informatyczne oraz takie z zakresu kompetencji społecznych.
Dlaczego to ważne?
Jak wskazują Laura Cozzi i Brian Motherway z Międzynarodowej Agencji Energii (MAE), “podczas gdy zarządzanie skutkami przenoszenia miejsc pracy słusznie znajduje się w centrum uwagi większości planujących transformację energetyczną, umożliwienie firmom znalezienia wykwalifikowanych pracowników na nowe stanowiska jest również kwestią najwyższej wagi. Sektor energetyczny już teraz ma trudności z zatrudnieniem wykwalifikowanych talentów, aby dotrzymać kroku wzrostowi czystej energii. Jeśli instalacje słoneczne i wiatrowe osiągną w 2030 roku czterokrotność dzisiejszego rocznego poziomu, te ograniczenia w zatrudnieniu mogą utrudnić światu przyspieszenie przejścia na niskoemisyjną przyszłość”.
Do tego dochodzą współczesne wyzwania związane ogólnie z rynkiem pracy: bezpieczeństwo, sprawiedliwość i inkluzywność w miejscu pracy. Cozzi i Motherway są zdania, że nowoczesne miejsca pracy w energetyce odnawialnej powinny być odpowiedzią na te problemy; dodatkowo “tworzenie miejsc pracy może być ukierunkowane na newralgiczne obszary geograficzne i społeczności, które odczuwają skutki upadku lokalnych gałęzi przemysłu, lub które są historycznie słabo rozwinięte bądź znajdują się w niekorzystnej sytuacji” – wskazują eksperci MAE.
Inkluzywne podejście do miejsc pracy w nowej energetyce wpływa też korzystnie na jej postrzeganie przez społeczeństwo: “zapewnienie, że świat energii przyniesie korzyści wszystkim ludziom, może pomóc w osiągnięciu celów rozwoju ludzkiego i gospodarczego, zwłaszcza w gospodarkach wschodzących i rozwijających się, i ma zasadnicze znaczenie dla zwiększenia społecznej akceptacji przemian energetycznych”, dodają Laura Cozzi i Brian Motherway
Czytaj też:
- Powstanie nowa uczelnia, kształcąca ekspertów specjalnie do pracy w Ministerstwie Finansów
- Trzy polskie firmy na liście 12 najbardziej obiecujących startupów edukacyjnych w Europie
- PGE wybuduje farmę słoneczną pod Bełchatowem. Grupa przygotowuje się na dekarbonizację regionu