Kilkanaście linii lotniczych zobowiązało się do lepszego informowania i terminowego zwrotu kosztów pasażerom w przypadku odwołania lotu. O wynegocjowanych zmianach poinformowała dziś, 30 września 2021 roku, Komisja Europejska.
„To dobra wiadomość dla konsumentów, że linie lotnicze zobowiązały się do poszanowania praw pasażerów (…). Cieszę się, że większość z nich zgodziła się na zwrot pieniędzy” – powiedział unijny komisarz ds. sprawiedliwości Didier Reynders.
Linie lotnicze zaangażowane w dialog z Komisją to: Aegean Airlines, Air France, Alitalia, Austrian Airlines, British Airways, Brussels Airlines, Easyjet, Eurowings, Iberia, KLM, Lufthansa, Norwegian, Ryanair, TAP, Vueling i Wizz Air.
Zobowiązania przewoźników
W wyniku negocjacji z Komisją Europejską (KE), przewoźnicy podjęli następujące zobowiązania:
- dokonanie zaległych zwrotów kosztów;
- w przypadku odwołania lotu pasażerowie będą wyraźniej informowani o przysługujących im prawach;
- linie lotnicze będą w równym stopniu uwzględniać na swoich stronach internetowych, wiadomościach e-mail i innej komunikacji z pasażerami różne opcje, które pasażer ma do wyboru w przypadku odwołania lotu;
- procedura odwołania lotu przez linię lotniczą i odwołania lotu przez pasażera będą wyraźniej rozróżnione w komunikacji z klientami;
- vouchery na kolejne loty zamiast zwrotu kosztów będą oferowane tylko na wyraźne życzenie klienta;
- pasażerowie, którzy zarezerwowali lot za pośrednictwem pośrednika i mają trudności z otrzymaniem zwrotu od pośrednika, mogą zwrócić się do linii lotniczej i poprosić o zwrot bezpośrednio.
Przebieg negocjacji
We wczesnej fazie pandemii niektóre linie lotnicze wprowadziły na pasażerów vouchery za niewykorzystany lot.
W grudniu ubiegłego roku Komisja zwróciła się z prośbą do organów ochrony konsumentów w państwach członkowskich UE, by te zajęły się praktykami przewoźników dotyczącymi odwołania lotów.
Po otrzymaniu informacji zwrotnej przez KE w lutym 2021 roku, sieć krajowych organów ochrony konsumentów w sześciu państwach (Belgii, Niemiec, Grecji, Włoch, Hiszpanii i Szwecji) zwróciła się o informacje do kilkunastu linii lotniczych. Byli to przewoźnicy najczęściej wymieniani w skargach konsumentów.
Po zakończeniu negocjacji, krajowe organy konsumentów będą teraz monitorować, czy podjęte zobowiązania są prawidłowo realizowane. Zdecydują też, jak postępować w przypadku nierozstrzygniętej kwestii voucherów bez możliwości zwrotu pieniędzy, które były proponowane pasażerom we wczesnej fazie pandemii.
Czytaj też:
- Azjatyckie linie lotnicze najszybciej powrócą do stanu sprzed pandemii, ale cała branża ma przed sobą kilka trudnych lat
- Włosi uratowali narodowe linie lotnicze. Alitalia zamieni się w ITA
- Pandemia cofnęła lotnictwo o 15 lat, lotniska świeciły pustkami. W ubiegłym roku 70 proc. pasażerów mniej niż w 2019