Około 275 tys. metrów kwadratowych powierzchni handlowej – tyle obecnie buduje się centrów handlowych, których termin otwarcia przypada na ten rok. Z tego aż 70 proc. jest realizowane w mniejszych miastach, poniżej 100 tys. mieszkańców.
To dane Polskiej Rady Centrów Handlowych, które w najnowszym raporcie przywołuje Polski Instytut Ekonomiczny.
Z raportu PRCH Retail Research Forum (PRCH) wynika, że udział największych aglomeracji, według lokalizacji centrów handlowych, zmniejszył się z 69 proc. w 2005 r. do 54 proc. w 2022 r. Natomiast udział miast poniżej 100 tys. mieszkańców wzrósł z 7 proc. do 11 proc.
Według PIE wynika to ze znaczącego wzrostu konkurencji w największych miastach, zniechęcającej inwestorów do podejmowania kolejnych projektów, a także wzrostu oczekiwań konsumentów mniejszych miejscowości.
Ile jest centrów handlowych w Polsce
PIE zwraca uwagę, że centra handlowe znacząco oddziałują na gospodarkę regionu, stanowiąc istotne źródło dochodu dla gmin, w których są zlokalizowane. Wpływają też na lokalny rynek pracy. Mieszkańcy miejscowości oraz jej okolic, w której taki obiekt funkcjonuje, mogą znaleźć w nim zatrudnienie, a firmy budowlane – realizować nowe inwestycje i obsługiwać już istniejące centra.
W I kwartale 2023 r. funkcjonowało w Polsce 617 centrów handlowych. Ich łączna powierzchnia najmu GLA (Gross Leasable Area) wynosi 12,79 mln m² – wynika z raportu kwartalnego Colliers.
Nasycenie powierzchnią centrów handlowych dla całej Polski na koniec 2022 r. osiągnęło poziom 341 m² na 1000 mieszkańców. Przy tym dla miast z centrami handlowymi było istotnie wyższe – 674 m².
Średni współczynnik pustostanów w centrach handlowych w ośmiu największych polskich aglomeracjach wyniósł na koniec sierpnia 2022 r. 4,7 proc. W poprzednim roku było to 5,3 proc. Oznacza to, że centra handlowe miały ok. 306 tys. m² GLA dostępnej na wynajem. Najwięcej dostępnej powierzchni było na rynku warszawskim (ok. 75 tys. m²) oraz poznańskim (ok. 68 tys. m²).
Co się zmieni na rynku
W swoim opracowaniu PIE ocenia, że przez najbliższe lata centra handlowe będą zmuszone redefiniować swoją pozycję na rynku w związku z konkurowaniem z mniejszymi formatami, np. dynamicznie rozwijającymi się convenience stores. Odpowiedzią na starzejące się budynki będą przebudowy i modernizacje w kierunku zastosowania nowoczesnych technologii i przyjaznych rozwiązań energetycznych, przynoszących oszczędności kosztów utrzymania centrów handlowych.
300Sekund od września w nowej odsłonie. Zapisz się już dziś na nasz codzienny newsletter.
Nowe i modernizowane centra handlowe staną się wielofunkcyjne. Będą oferować nie tylko możliwość kompleksowych zakupów, ale w coraz szerszym zakresie zaspokajanie nowych potrzeb (np. estetycznych, rekreacyjnych, edukacyjnych).
Biorąc pod uwagę rosnące koszty utrzymania centrów handlowych, część deweloperów prawdopodobnie będzie się decydować na przeznaczenie nieruchomości na cele inne niż handlowe. Dzieje się tak najczęściej, gdy wartość gruntu przewyższa wartość budynków handlowych na nim ulokowanych. Przykładem takich działań jest już powstające osiedle Rytm w Warszawie na Kabatach, a w Łodzi osiedle Zenit, w miejscu dawnych budynków handlowych.
oprac. Emilia Siedlaczek
Czytaj także:
- Ceny rosną wolniej, ale drożyzna w sklepach odpuszcza powoli. Eksperci wskazują powody
- Miliardy długu firm budowlanych. Budownictwo to jedna z najbardziej zadłużonych branż
- Branża reklamowa tonie w długach. Marki wydają na promocję coraz mniej
- Biedronka znów na celowniku UOKiK. Urząd sprawdza, czy akcja promocyjna sieci była rzetelna