Ford zaprezentował nowe wcielenie swojego flagowego modelu – elektrycznego SUVa Mustang Mach-E. Baterie do zasilania Mustanga będą produkować polskie zakłady LG Chem we Wrocławiu.
Nowy Ford powstał dzięki pracy Team Edison – specjalnego zespołu koncernu, którego zadaniem było stworzenie charakterystycznego pojazdu, napędzanego wyłącznie za pomocą energii elektrycznej, który na całym świecie kojarzony byłby właśnie z koncernem Forda.
Zespół doszedł więc do wniosku, że nic innego nie będzie niosło ze sobą tak silnego przesłania, jak elektryczny Mustang.
To jeden z najbardziej odważnych ruchów na rynku samochodów elektrycznych, na jaki do tej pory zdecydował się amerykański producent.
Team Edison rozwijał projekt Mustanga od 2017 roku – wcześniej bowiem koncern pracował jedynie nad takim dostosowaniem parametrów swojego najbardziej słynnego modelu, aby spełniał on normy emisji spalin.
Co ciekawe, Mustanga Mach-E zaprojektowano głównie z wykorzystaniem modeli stworzonych w rzeczywistości wirtualnej, a nie jak zazwyczaj ma to miejsce – uformowanych z gliny.
Ceny Mustanga Mach-E na rynku amerykańskim w 2020 roku wahać się będą między niespełna 44 tys. dol. a 60,5 tys. dol. w zależności od mocy silnika, wyposażenia, a także zasięgu elektrycznego napędu. W przypadku tańszych wersji będzie on wynosił ok. 340 km, a w droższych – nawet 480 km.
Ostatecznie jednak klienci z USA po uzyskaniu ulgi w wysokości 7,5 tys. dol. będą musieli za podstawową wersję nowego pięciomiejscowego Forda zapłacić ok. 36,5 tys. dol. – o 2,5 tys. mniej, niż obecnie płacą za Teslę Model X.
Linia montażowa nowego modelu będzie znajdować się w meksykańskiej fabryce Forda, a baterie do tego modelu będą pochodzić z wrocławskiej fabryki LG Chem, podał NYT.
Zakład ten po ukończeniu w 2022 roku ma osiągnąć zdolność produkcyjną na poziomie koło 65-70 GWh rocznie. Pozwoli to firmie LG Chem dostarczać akumulatory do 1 mln pojazdów elektrycznych rocznie (około 6 proc. samochodów sprzedawanych w Europie).
Według analityków Polska staje się obecnie hubem produkcyjnym baterii do pojazdów elektrycznych w Europie.
Oprócz LG Chem swoje zakłady produkcji baterii budują już inne firmy: w marcu koreańska spółka SK Innovation Co. ogłosiła plany budowy nowego zakładu produkcji separatorów stosowanych w bateriach EV w województwie śląskim. Wartość inwestycji wyniesie ok. 335 mln euro.
Natomiast firma Capchem z siedzibą w Shenzhen, która produkuje baterie litowe, kondensatory chemiczne i półprzewodniki, zbuduje w Godzikowicach (woj. dolnośląskie) inny zakład produkcji materiałów do baterii.
Poniżej przedstawiamy wizualizacje nowego Forda Mustanga Mach-E udostępnione przez Forda:
Czytaj też:
>> LG Chem dostało pożyczkę na budowę fabryki akumulatorów do aut elektrycznych we Wrocławiu