Przedstawiciele rządów Polski i Republiki Korei zacieśniają współpracę przy Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Koreańczycy mają objąć mniejszościowy pakiet udziałów we wspólnym przedsięwzięciu w formule joint venture.
Do końca przyszłego roku obie strony chcą wypracować szczegółowe warunki inwestycji. Porozumienie zakłada działania zmierzające w celu wspólnego przedsięwzięcia w formule joint venture, w którym Koreańczycy mają objąć mniejszościowy pakiet udziałów.
Jak powiedział 300Gospodarce Marcin Horała z CPK, wielkość pakietu udziałów, który trafi do Inczonu jest na razie nieznany i będzie zależeć od analiz i ustaleń, ale „na pewno będzie to pakiet mniejszościowy, gdzie Skarb Państwa będzie miał minimum 51 proc.” Według słów pełnomocnika ds. budowy CPK Koreańczycy mają się także zaangażować kapitałowo w budowę lotniska, ale na tym etapie nie są znane żadne szczegóły.
Współpraca polsko-koreańska w zakresie projektu CPK jest realizowana od wielu miesięcy. Lotniskowa grupa robocza, która została utworzona na mocy międzyrządowego memorandum, podpisanego w lutym 2021 r., umożliwiła współpracę pomiędzy zespołami CPK i IIAC (Incheon International Airport Corporation), dzięki czemu obie strony określiły obszary dla dodatkowych wspólnych działań.
„Port Inczon został doradca strategicznym CPK i przez te kilka miesięcy możemy powiedzieć, że zobowiązania zostały nie tylko wypełnione, ale i przekroczone, a współpraca układa się znakomicie” – mówi Marcin Horała.
Jak dodaje, inwestycja i współudział w zarządzaniu i budowie komponentu lotniczego CPK to rezultat kooperacji. To jednak według niego nie tylko współpraca między firmami, ale współpraca między rządami Polski i Korei.
„Dostrzegamy możliwość współpracy także przy komponencie kolejowym czy budowie airport city” – dodał Horała.
Inczon (Incheon) to główne międzynarodowe lotnisko Korei Południowej. Zajmuje czwarte miejsce na świecie w aktualnym rankingu Skytrax – zestawieniu najlepszych portów przesiadkowych świata. Lotnisko zostało otwarte w 2001 r. Decyzja o jego budowie zapadła po Igrzyskach Olimpijskich w Seulu w 1988 r. w związku z niewystarczającą przepustowością lotniska Gimpo.
Partnerstwo strategiczne
Według władz CPK, postęp prac przy projekcie stwarza warunki do podjęcia kolejnych działań w kierunku wspólnego projektu, czyli partnerstwa strategicznego.
Z deklaracji CPK dalsza współpraca ma się koncentrować na ocenie finansowej projektu i studiach wykonalności – czyli wciąż dość wstępnych etapach przygotowania inwestycji. Dzisiejsze porozumienie ma być kolejnym krokiem w dążeniu do tego celu.
„Dzisiaj wykonujemy duży krok w kierunku uczynienia z części lotniskowej CPK wspólnej inwestycji Polski i Korei Południowej. Taki ruch pozwoli na połączenie południowokoreańskiej wiedzy i doświadczenia z polską ambicją i potencjałem. To też jednoznaczny sygnał, że CPK to inwestycja przemyślana, dobrze zaplanowana i pozytywnie rokująca” – mówi pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.
„MOLIT (Ministerstwo Ziemi, Infrastruktury Transportu Republiki Korei) i spółka Inczon będą wspierać na wielu płaszczyznach obiecujący projekt CPK, wykorzystując swoje doświadczenia, zdobyte podczas budowy i eksploatacji Portu Lotniczego Inczon” – mówił południowokoreański minister ziemi, infrastruktury i transportu Noh Hyeong Ouk.
Współpraca z Koreańczykami nie wyklucza innych inwestorów zewnętrznych.
Lotnisko Inczon się rozwija
W tym roku rząd Republiki Korei i zarządzająca Lotniskiem Inczon spółka IIAC zatwierdzili czwarty etap rozbudowy tego portu lotniczego. Wieloletni program inwestycyjny zakłada zainwestowanie w Inczon do końca 2025 r. równowartość 5,4 mld dolarów m.in. na budowę czwartej drogi startowej i rozbudowę Terminalu 2.
„W przypadku Inczon, projekty średnio- i długoterminowe, np. czwarty etap rozbudowy lotniska, realizujemy zgodnie z harmonogramem i niezależnie od spowolnienia wywołanego COVID-19. W ramach przedsięwzięcia joint venture planujemy aktywnie aktualizować założenia wspólnej inwestycji, biorąc pod uwagę potencjał CPK jako hubu dla Europy Środkowo-Wschodniej” – mówi prezes spółki IIAC i Lotniska Inczon Kim Kyung-Wook.
Prezes spółki CPK, Mikołaj Wild, chwalił współpracę z ekspertami koreańskimi. „Dostarczyli nam wszystkie zamówione opracowania i analizy. Ich jakość oceniamy wysoko. Krok po kroku, zgodnie z planem, realizujemy kolejne etapy współdziałania. Dzięki temu jesteśmy teraz bliżej decyzji o wspólnym zaangażowaniu kapitałowym” – powiedział.
Lotnisko Inczon było budowane etapami. W fazie pierwszej powstały dwie równoległe drogi startowe (po 3 750 m długości każda), a port miał przepustowość 30 mln pasażerów i 1,7 mln ton towarów rocznie. W wyniku dynamicznego rozwoju rynku rząd Korei Południowej wdrażał kolejne etapy rozbudowy. W 2019 r. – przed wybuchem pandemii COVID-19 – Inczon obsłużył ponad 71 mln pasażerów i 2,7 mln ton towarów.
Port Solidarność w ramach pierwszego etapu ma posiadać dwie drogi startowe o długości 4 000 m każda i ma stać się największym lotniskiem w Europie Środkowo-Wschodniej.
W części lotniskowej inwestycja jest na etapie zaawansowanych badań środowiskowych i terenowych, przygotowywania master planu i wykupu nieruchomości, a w części kolejowej opracowywania studiów wykonalności projektowania.