Obroty najemców w centrach handlowych wzrosły o 3,8 proc. rok do roku w lipcu br., podała Polska Rada Centrów Handlowych. Najlepsze wyniki miały najmniejsze centra handlowe.
W lipcu 2024 r. najwyższe obroty, w porównaniu do lipca 2023 r., notowały kategorie zdrowie i uroda (wzrost o 9,4 proc.) oraz usługi (7 proc.), które w okresie wakacyjnym co roku osiągają zwiększone obroty.
Handel lepiej reaguje na zmiany popytu
– Interesujący jest również utrzymujący się trend w kategorii odzież i akcesoria. Obroty najemców prowadzących salony odzieżowe w centrach handlowych wzrosły w lipcu o 2,2 proc., podczas gdy z danych GUS wynika, że dla całego handlu w kategorii obejmującej tego rodzaju produkty odnotowano w lipcu spadek sprzedaży detalicznej w cenach bieżących o 11,4 proc. – powiedział dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych Marcin Klammer, cytowany w komunikacie.
Tak różnica może sugerować, że handel skoncentrowany w centrach handlowych lepiej reaguje na zmiany popytu wynikające, np. z wciąż dającej się we znaki inflacji, ale i sezonowości.
Najmniejsi z najlepszymi rezultatami
Jak podaje PRCH, wzrost odnotowały wszystkie kategorie obiektów handlowych. Najlepsze wyniki miały najmniejsze centra (5-20 tys. m2 całkowitej powierzchni najmu), w których obroty najemców wzrosły o 8 proc. W obiektach średniej wielkości (20-40 tys. m2) obroty zwiększyły się o 4,6 proc., a w największych galeriach (powyżej 60 tys. m2) obroty wzrosły o 3,2 proc. W dużych centrach handlowych (40-60 tys. m2) wzrost obrotów wyniósł 1,8 proc.
– Najwyższe wzrosty w małych centrach mogą być efektem sezonowo zwiększonego popytu w miejscowościach turystycznych. Relatywnie niskie wzrosty w dużych obiektach, zlokalizowanych z reguły w dużych miastach zapewne są efektem wyludnienia tych miast z powodu sezonu urlopowego – skomentował Przemysław Dwojak z GfK – An NIQ Company, cytowany w komunikacie.
Według Polskiej Rady Centrów Handlowych współczynnik konwersji dla wszystkich kategorii najemców w centrach handlowych, czyli średnie wydatki klienta w przeliczeniu na pojedynczą wizytę w galerii, był w lipcu 2024 r. o 4,4 proc. wyższy niż w lipcu 2023 r.
Polecamy:
- Centra handlowe wchodzą do mniejszych miast. W dużych robi się zbyt ciasno
- Dwie duże sieci handlowe łączą siły. Powołują nową spółkę
- Geopolityka rozgrywa handel. Ideowi przyjaciele stali się ważniejsi niż kiepski sąsiad i zyski
- Handel detaliczny celem cyberataków. Straty sięgają milionów złotych