Jest ostateczna decyzja środowiskowa dla budowy terminala kontenerowego w Świnoujściu, informuje Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie.
Izba ocenia, że to jedna z najbardziej oczekiwanych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce. Ponieważ terminal kontenerowy w Świnoujściu umocni pozycję polskich portów względem konkurencji z innych części Europy, a nawet świata.
Jak podaje Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie, nowoczesny terminal kontenerowy będzie przystosowany do obsługi statków o długości do 400 metrów. W tym celu planowane jest pogłębienie kanału żeglugowego do 17 metrów, co pozwoli na przeładunek 1,5-2 mln TEU (twenty-foot equivalent unit, jednostka pojemności równoważna objętości kontenera o długości 20 stóp) rocznie.
Terminal powstanie na wschód od gazoportu, a jego infrastruktura zostanie wyposażona w niskoemisyjny sprzęt przeładunkowy, zgodnie z najwyższymi normami ekologicznymi.
– Zdajemy sobie sprawę z tego, że inwestycja może budzić dyskusję i nie należy w tym temacie ignorować głosu mieszkańców i samorządu. Patrząc jednak na interes polskiej gospodarki w ujęciu nie tylko krajowym, ale i światowym, to tworzymy właśnie jeden z elementów sprawiających, że województwo zachodniopomorskie rośnie. Jeżeli chcemy rozwijać porty, otwierać się na transport intermodalny, na przeładunek kontenerów to terminal jest szansą na rozwój, której nie można ignorować – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie, cytowana w komunikacie.
Inwestycja ma być gotowa w 2029 roku. Realizuje ją Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.
Polecamy też:
- Nad Wisłą transport, logistyka i motoryzacja będą zatrudniały. Mimo problemów w Niemczech
- Mało kto wie, czym są Strefy Czystego Transportu. Ale blisko 40 proc. Polaków nie chce ich wprowadzania
- Rozszerzenie sieci płatnych dróg. Branża transportowa: nie tylko przewoźnicy dostaną po kieszeni
- Będą strefy czystego transportu. Ale tylko w miastach, które spełnią dwa warunki