Wartość rozstrzygniętego przez PKP Intercity przetargu na zakup 300 nowych wagonów, z prawem opcji na dodatkowe 150, wyniesie 4,24 mld zł brutto (6,36 zł brutto z opcją), podała spółka. Za dostawę wagonów odpowiadać będzie firma H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych.
Na realizację projektu PKP Intercity, po uzyskaniu wymaganych zgód korporacyjnych, zabezpieczyło kwotę 4,23 mld zł brutto. Przewoźnik będzie mógł skorzystać z prawa opcji i zamówić dodatkowych 150 wagonów. Wówczas kwota zamówienia zwiększy się do 6,35 mld zł brutto.
– Dzięki realizacji tego zamówienia w 2028 roku będziemy dysponować minimum 300 wagonami różnego typu, zaprojektowanymi w nowym designie, co pozwoli zaoferować pasażerom nowy standard podróży i zachęcić jeszcze więcej osób do korzystania z przejazdów dalekobieżnych – powiedział członek zarządu PKP Intercity Jarosław Oniszczuk, cytowany w komunikacie.
Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.
W ramach przetargu zakupione zostanie: 38 wagonów przedziałowych 1. klasy z wydzieloną częścią bezprzedziałową, 40 wagonów przedziałowych 2. klasy, 80 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy, 38 wagonów przedziałowych 2. klasy z miejscami dla osób z niepełnosprawnościami, 40 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy z miejscami do przewozu rowerów, 38 wagonów restauracyjnych, 26 wagonów dzienno-nocnych, które zapewnią wygodne przejazdy w nocy, wymieniono.
W przypadku skorzystania z prawa opcji, które rozszerzy zamówienie do łącznie 450 wagonów, każda z wyżej wymienionych kategorii taboru będzie poszerzona o dodatkowe jednostki, od 13 do 40 sztuk. Nowe wagony rozpędzą się do 200 km/h.
– Chcemy, aby te 300 nowoczesnych wagonów było wykorzystywanych do obsługi pociągów kursujących w ramach kategorii średniej. Jednej z trzech nowych kategorii połączeń, które PKP Intercity planuje uruchamiać w perspektywie 2030 roku. Pociągi kategorii średniej połączą główne aglomeracje, zatrzymując się w mniejszych ośrodkach. Jak również będą kursować za granicę – dodał wiceprezes zarządu PKP Intercity Tomasz Gontarz.
Wagony będą homologowane na sieci kolejowe Czech, Niemiec, Austrii, Słowacji, Węgier i Litwy. Nowe jednostki docelowo, po uzyskaniu homologacji, będą mogły obsługiwać trasy: Warszawa – Poznań – Berlin, Warszawa – Poznań – Szczecin, Warszawa – Katowice – Bohumin, Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Berlin, Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Szczecin, Gdynia – Poznań – Wrocław – Praga czy Kraków/Wrocław – Bohumin.
Wagony z nowoczesnym standardem
Nowo zakupione wagony zostały również zaprojektowane zgodnie z nowym podejściem do designu. Chodzi tu zarówno o kwestie wizualne jak i techniczne. Pociągi staną się bardziej przytulne przez wprowadzenie między innymi nowej kolorystyki, czy nastrojowego oświetlenia.
Na pasażerów czekać będą również udogodnienia takie jak WiFi, gniazda elektryczne i USB oraz system indywidualnego oświetlenia. Pod fotelami znajdzie się również dodatkowe miejsce na bagaż.
PKP Intercity to największy w Polsce kolejowy przewoźnik dalekobieżny. W 2023 r. miał ok. 68 mln pasażerów.
Polecamy:
- PKP IC bije rekordy pasażerskie. Miniony kwartał najlepszy w historii
- Już nie musisz stać w kolejce do kasy, by kupić bilet do Wiednia. PKP Intercity rozwija ofertę
- Płaca minimalna w Polsce jest już wyższa niż w Hiszpanii. I zaraz przegonimy Irlandię [GRAFIKA INTERAKTYWNA]
- Tak działa Polski Ład 2.0. Nowe zmiany w podatkach to więcej pieniędzy dla średnio i dobrze zarabiających