W 2022 roku Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska zamierza przeznaczyć 1,95 mld zł na program „Czyste powietrze”, a 660 mln zł na „Mój prąd” – poinformował NFOŚiGW Polską Agencję Prasową.
Z informacji o planie wydatków NFOŚiGW podanych PAP wynika, że na inwestycje związane z ochroną środowiska i gospodarką wodną chce przeznaczyć blisko 9,2 mld zł, czyli o 2,2 mld zł więcej niż w 2021 roku. Przychody Funduszu w przyszłym roku mają wynieść blisko 5,1 mld zł, czyli o ponad 70 proc. więcej (blisko 1,9 mld zł) niż w planie na 2021 rok.
Agencja podaje, że “wzrost przychodów w 2022 roku wynika głównie z planowanego pozyskania środków ze sprzedaży przez Komisję Europejską uprawnień do emisji CO2 (900 mln zł Z Funduszu Modernizacyjnego), uwzględnienia przychodów Funduszu Niskoemisyjnego Transportu z tytułu opłaty emisyjnej (390 mln zł) oraz uzyskania opłat zastępczych wynikających z ustawy o efektywności energetycznej (355 mln zł)”.
Środki mają zostać wydane m.in. w ramach istniejących programów, jak “Mój prąd”, “Moja woda” czy “Czyste powietrze”.
Czwarta edycja programu “Mój Prąd” ruszy w pierwszym lub drugim kwartale 2022 roku. Program ten zostanie tym razem rozszerzony o możliwość dofinansowania m.in. magazynów energii, inteligentnych systemów zarządzania energią oraz ładowarek do prywatnych aut elektrycznych. „Czyste powietrze” w kwocie niemal 2 mld zł wesprze wymianę kopciuchów i termomodernizację budynków.
Ponadto Fundusz podał, że chce też wydać w 2022 roku:
- 900 mln zł trafi na wsparcie niskoemisyjnego transportu, infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury
- 440 mln zł na wsparcie działalności monitoringu środowiska, adaptacji do zmian klimatu, ochrony zasobów wodnych poprzez zwiększenie retencji na prywatnych posesjach
- 550 mln zł na polepszenie systemów oczyszczania ścieków w aglomeracjach i poza nimi
- 537 mln zł na programy wspierające budownictwo energooszczędne
- 330 mln zł ma być przeznaczone na przedsięwzięcia związane z gospodarką odpadową w tym usuwanie porzuconych odpadów.
- 1,5 mld zł ma trafić na wpłaty do Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg oraz Funduszu Przewozów Autobusowych.