Wartość polskiego rynku dóbr luksusowych to już 42,4 mld zł, a w ciągu roku wzrosła o ponad 12 procent. Polscy konsumenci w 2023 roku średnio wydawali 863 złote na dobra luksusowe, znacznie więcej niż rok wcześniej – wynika z raportu KPMG pt. „Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Nowe wymiary luksusu”.
Czym konkretnie jest dobro luksusowe? KPMG definiuje je jako „każde dobro (w tym także usługę) opatrzone marką powszechnie uznawaną za luksusową na danym rynku lub takie, które ze względu na swoją specyfikę (unikalność, wysoka cena) nabiera luksusowego charakteru”.
Jak wynika z raportu, rośnie wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce. W ubiegłym roku wzrosła ona o 12,2 proc. rok do roku, osiągając 42,4 mld zł, przy inflacji na poziomie 11,4 proc. Największy wzrost (23,8 proc.) rok do roku (2022-2023) odnotował sektor luksusowych hoteli i SPA, którego wartość szacowana jest na 5,8 mld zł. W 2023 roku Polska odpowiadała za blisko jedną trzecią wartości sprzedaży dóbr luksusowych w Europie Środkowo-Wschodniej.
– Istotną rolę w rozwoju rynku dóbr luksusowych w 2023 roku odegrało spokojne podejście zamożnych konsumentów wobec trudności gospodarczych oraz ich powrót do aktywności takich jak podróże, zakupy, praca i życie towarzyskie. Zamożni turyści ponownie chętnie zaczęli korzystać z usług gastronomicznych i hotelowych, co pobudziło rynek luksusowych usług w Polsce – tłumaczą autorzy raportu.
I dodają, że polski rynek dóbr luksusowych ożywili dodatkowo uchodźcy z Ukrainy, wśród których są także osoby majętne. Wydatki przyjeżdżających do Polski majętnych imigrantów pomogły złagodzić negatywne skutki wysokiej inflacji po podażowej stronie rynku.
Nowe formy sprzedaży
Trendem napędzającym rozwój rynku dóbr luksusowych było również „ewoluujące podejście sprzedawców detalicznych”, którzy sięgnęli po nowe formy sprzedaży, takie jak sklepy tymczasowe (ang. pop-up stores) i transakcje oparte na rozwiązaniach cyfrowych.
Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.
– Samo posiadanie luksusowych przedmiotów może nie wystarczyć. Podróże, wydarzenia kulturalne i ekskluzywne spotkania zyskują na znaczeniu, pozwalając firmom oferującym dobra luksusowe na budowanie relacji z klientami w nowych obszarach. Wzrost zainteresowania konsumentów unikalnymi doświadczeniami i kolekcjonowaniem wyjątkowych emocji otwiera możliwości tworzenia innowacyjnych usług i produktów – podsumowuje Tomasz Wiśniewski z KPMG.
To też może Cię zainteresować:
- Kryzys w pełni, a Polacy się bogacą. Rynek luksusowych towarów odporny na zawirowania
- Kryzys bogatym niestraszny. W 2022 r. wartość rynku towarów luksusowych była rekordowa
- Kto bogatemu zabroni? Zaskakujący rozkwit rynku dóbr luksusowych
- Ceny biletów lotniczych idą w górę, ale Polacy wciąż podróżują. Większość odpoczywa za granicą