Polskie małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) odnotowały w 2023 roku skokowy wzrost eksportu za pośrednictwem Amazon, platformy e-commerce. Ich sprzedaż zagraniczna przekroczyła 4,7 mld złotych.
Aż 90 proc. polskich MŚP sprzedających na Amazon zdecydowało się w 2023 roku na ekspansję zagraniczną, podała w komunikacie międzynarodowa platforma sprzedażowa. To wzrost o 15 punktów procentowych w porównaniu z rokiem poprzednim. Głównym kierunkiem był wspólny rynek Unii Europejskiej – tam eksportowało około 70 proc. firm, generując sprzedaż o wartości ponad 4,3 mld zł. Główne kierunki sprzedaży to Niemcy, Francja, Włochy, Austria oraz Hiszpania.
Ponad 55 proc. polskich sprzedawców na platformie Amazon eksportowało także poza granice UE, z czego najchętniej do Stanów Zjednoczonych.
W 2023 roku polskie MŚP sprzedały za pośrednictwem Amazon ponad 30 mln produktów, co stanowi wzrost o 5 mln w porównaniu z rokiem 2022. Najpopularniejszymi kategoriami produktowymi w eksporcie okazały się: dom i kuchnia, uroda, odzież, przemysł i nauka.
Korzyści z dostępu do rynku UE
Badania przeprowadzone przez Amazon we współpracy z Krajową Izbą Gospodarczą wykazały, że polskie MŚP odpowiadają za 34 proc. całkowitego polskiego handlu zagranicznego, a 77 proc. eksportu MŚP trafia na jednolity rynek UE. Aż 98 proc. badanych mniejszych firm potwierdza, że dostęp do jednolitego rynku europejskiego przyniósł im korzyści.
W ciągu 20 lat od wejścia Polski do Unii Europejskiej krajowy eksport towarów i usług wzrósł prawie sześciokrotnie, z 60 mld euro do 350 mld euro, wynika z danych Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej przytaczanych przez Amazon.
Katarzyna Ciechanowska-Ciosk, z Amazon.pl, podkreśla rolę zaawansowanych narzędzi sprzedażowych i dostępu do globalnego know-how w sukcesie polskich przedsiębiorców na rynkach międzynarodowych.
– Zaawansowane narzędzia sprzedażowe oraz dostęp do globalnego know-how marketplace pozwala przedsiębiorcom szybko reagować i odpowiednio dostosowywać swoje strategie rozwoju do zmieniających się potrzeb klientów – mówi Katarzyna Ciechanowska-Ciosk.
Dla niektórych mniejszych firm zagraniczny e-commerce okazał się punktem zwrotnym.
– Nasze produkty są już dostępne w ośmiu europejskich sklepach: w Niemczech, Francji, Hiszpanii, Belgii, Holandii, Szwecji, Włoszech i oczywiście w Polsce, a wszystkie te lokalizacje odpowiadają za ponad 30 proc. sprzedaży Retoo. W 2023 roku zrealizowaliśmy wspólnie ponad 519 tys. zamówień. W najbliższych tygodniach planujemy też poszerzenie działalności o Wielką Brytanię – komentuje Mateusz Kacprzak z Retoo, firmy oferującej elektronikę, małe ADG i akcesoria do domu.
Amazon działa w Polsce już od dekady. Jak podaje, zainwestował ponad 20 mld zł w rozwój infrastruktury tworząc m.in. centra logistyczne, biura korporacyjne, centra rozwoju technologii i oczywiście sklep.
(oprac. katm)
Czytaj także:
- Niepewność w branży handlowej. Firmy muszą znaleźć strategię na utrzymanie rentowności
- UE chce ograniczyć napływ tanich towarów z Chin. Przepisy celne mogą się wkrótce zmienić
- Polacy chętnie kupują w internecie. Najważniejszym kryterium jest cena
- Polski rynek e-commerce mógłby rosnąć szybciej. Firmy powinny wyjść za granicę [WIDEO]
- Sklep Temu pod lupą UE. Konsumenci poskarżyli się na zasady sprzedaży
- Amazon znów ma kłopoty, tym razem we Włoszech. Kara za nieuczciwe praktyki handlowe