Eksperci sektora retail są podzieleni w prognozach dotyczących sytuacji w branży na II połowę 2024 roku. Dla ponad połowy firm z sektora handlu sytuacja geopolityczna oraz niepewność gospodarcza stanowi kluczowy problem na nadchodzące miesiące, wynika z Barometru Retail firmy Future Mind.
Ponad 40 proc. respondentów jest optymistycznie nastawionych, wierząc, że sytuacja się poprawi, podczas gdy 30 proc. spodziewa się pogorszenia warunków.
Według badania Future Mind, podobny podział można zaobserwować w planach inwestycji technologicznych. Ponad cztery na dziesięć firm zakłada utrzymanie inwestycji w rozbudowę infrastruktury IT na takim samym poziomie, a co czwarta planuje w najbliższym czasie przeznaczyć na nią dodatkowy nakład finansowy, a 18 proc. zamierza go ograniczać.
Strategie na utrzymanie rentowności
W obliczu znacznej niepewności społeczno-gospodarczej oraz wysokiego wskaźnika inflacji, optymalizacja kosztów jest aktualnie dla retailerów priorytetem. Pozwala ona nie tylko na utrzymanie rentowności, ale również na alokację środków w rozwój oraz dywersyfikację źródeł przychodu,.
– Firmy, które są w dobrej kondycji finansowej, mogą wykorzystać obecne warunki do pozyskiwania nowych źródeł przychodu i powiększania swojej konkurencyjnej przewagi. Natomiast dla tych, które doświadczają spadków sprzedaży lub trudności finansowych, kluczowe mogą okazać się negocjacje z dostawcami, optymalizacja zarządzania zapasami oraz inwestycje w technologie poprawiające efektywność operacyjną – powiedziała Head of Advisory w Future Mind Izabela Franke, cytowana w komunikacie.
Respondenci wskazali, że ich organizacje planują największe inwestycje w obszarach zarządzania danymi, analityki i AI – 42 proc. retailerów zamierza zwiększyć nakłady w tych dziedzinach. Pozostałe filary działalności takie jak platformy e-commerce, aplikacje mobilne, technologie chmurowe oraz zrównoważony rozwój, mają pozostać na obecnym poziomie inwestycji.
Eksperci biorący udział w badaniu Future Mind upatrują największych szans na poprawę sytuacji branży w wykorzystaniu AI do personalizacji produktów, usług oraz komunikacji marketingowej – 52 proc. ankietowanych wskazało ten kierunek jako kluczowy. Jednocześnie, ponad 40 proc. respondentów chce dodać funkcję transakcyjną do swojej aplikacji mobilnej, a prawie jedna trzecia planuje wdrożenie płatnej subskrypcji oferującej dodatkowe funkcje i korzyści.
– Branża retail musi odnaleźć równowagę między optymalizacją kosztów, a inwestycjami w innowacyjne rozwiązania technologiczne. Wykorzystanie danych konsumenckich i cyfrowych punktów styku z klientami, jak na przykład Retail Media, może stać się kluczowym elementem strategii wzrostu. Przykładem jest Walmart, który w 2023 roku osiągnął 3,4 mld USD przychodu z reklam i planuje podwoić ten wynik do 2025 roku, co przełoży się na około 10 proc. całkowitego przychodu firmy – podsumował Head of Strategy w Future Mind Emil Waszkowski.
Polecamy:
- Zaskakujące dane Policji. Spadająca inflacja wyhamowała kradzieże w sklepach
- Wojny cenowe i wabienie klientów. Sieci sklepów oferują więcej rabatów i promocji
- Polacy czują się pewniej finansowo. Robią coraz mniej list zakupowych