Statki towarowe mogą być ponownie napędzane wiatrem dzięki nowemu projektowi, który zakłada doposażenie dużych jednostek w nowoczesne żagle. Jeśli projekt dojdzie do skutku, transport morski będzie w stanie znacząco zmniejszyć emisje.
Zanieczyszczenia z transportu morskiego stanowią duże wyzwanie w kontekście walki ze zmianami klimatu. Jednym z rozwiązań może być wykorzystanie statków napędzanych wiatrem – podaje dziennik The Guardian.
Cel: mniej emisji CO2 z transportu morskiego
Transport morski przyczynia się w dużym stopniu do wytwarzania gazów cieplarnianych, tlenków azotu i zanieczyszczeń siarkowych. Wynika to z faktu, że statki cargo często korzystają z taniego ciężkiego oleju opałowego.
Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter!
Eksperci z Southampton’s Marine and Maritime Institute podkreślają, że globalny transport morski musi zostać zdekarbonizowany, aby odwrócić niektóre skutki zmian klimatycznych.
Projekt, finansowany przez Innovate UK, jest realizowany na University of Southampton’s Marine and Maritime Institute, Ma on na celu sprostanie globalnym wyzwaniom morskim. W ramach projektu zostanie zbadany potencjał technologii na statkach towarowych.
Cargo pod żaglami
Nowe, zaawansowane technologicznie napędy wiatrowe mogą być montowane na istniejących statkach w celu zmniejszenia zużycia paliwa, zaspokajając od 10 do 90 proc. zapotrzebowania na energię na statku, w zależności od tego, gdzie na oceanie się znajdują i jakie wzorce pogodowe wykorzystują.
Oprogramowanie pogodowe ma wykorzystywać zaawansowane algorytmy do wytyczenia najszybszego i najbardziej oszczędnego rejsu pod względem zużycia paliwa.
Urządzenia napędzane wiatrem dla statków wykorzystują żagle, latawce i wirniki przypominające pionowe cylindry. Są one montowane na pokładzie statku, a w wiele z nich można doposażyć istniejące jednostki.
Dziś ponad 20 komercyjnych statków towarowych wykorzystuje energię wiatrową do zmniejszenia zużycia paliwa. Wkrótce ich liczba ma się zwiększyć. Do powszechnego korzystania z żagli w branży potrzeba jednak jeszcze dużo czasu.
Czytaj także:
- Korporacje trują lotami służbowymi. I nawet nie planują przestać
- IPCC: Czas na obniżenie emisji jest teraz. Obecna polityka klimatyczna to za mało
- Strefy czystego transportu uratują 170 tys. ludzi przed przedwczesną śmiercią. To tyle, ile wynosi populacja Olsztyna