Świąteczny klimat zachęca, by kupować prezenty, ale większość Polaków planuje wydać na nie tyle samo lub nawet mniej niż w ubiegłym roku. Według badania PayPo tylko 18 proc. osób zwiększy swój budżet na upominki, podczas gdy 42 proc. pozostanie przy tym samym poziomie. Kolejne 18 proc. ankietowanych planuje wydać mniej.
Zakupy? Najczęściej w sieci
Polacy kupują prezenty wcześniej. Tylko 14 proc. zostawia zakupy na ostatni moment. Większość kupuje podarunki z wyprzedzeniem – 35 proc. zaczyna już w listopadzie, a 37 proc. w pierwszej połowie grudnia. Co dziewiąty respondent kompletuje podarunki jeszcze przed okresem przedświątecznym.
Popularność zyskują zakupy online – wybiera je 53 proc. ankietowanych, głównie z uwagi na wygodę, szeroki wybór i możliwość porównania cen. Zakupy stacjonarne wskazało 43 proc. respondentów.
Wśród głównych kryteriów wyboru dominuje dopasowanie do gustu obdarowywanego (58 proc.), ale duże znaczenie mają też cena (54 proc.) oraz promocje (47 proc.). Jakość i marka prezentu są istotne dla 44 proc. kupujących.
Takie prezenty kupują Polacy
Wśród prezentów dla dorosłych królują kosmetyki i perfumy (62 proc.), zestawy prezentowe (38 proc.), słodycze (38 proc.) oraz książki, gry i filmy (33 proc.). Polacy chętnie kupują także kubki, świece, biżuterię, odzież czy sprzęt elektroniczny. Trzech na dziesięciu prezentuje bliskim bony i karty podarunkowe.
Prezenty dla dzieci są bardziej klasyczne. Najczęściej pod choinką pojawiają się klocki i zestawy konstrukcyjne (54 proc.), gry i puzzle (51 proc.), słodycze (50 proc.) oraz lalki i maskotki (36 proc.). Na liście znajdują się także książki, zestawy edukacyjne, pojazdy i sprzęt elektroniczny oraz sportowy.
Budżety zwykle nie przekraczają 500 zł
28 proc. osób planuje zmieścić się w przedziale 251-500 zł, a 15 proc. nie przekroczy kwoty 250 zł. Większe budżety, powyżej 1000 zł, zadeklarowało 12 proc. ankietowanych.
Tylko 18 proc. Polaków planuje zwiększyć wydatki na prezenty, podczas gdy 42 proc. chce utrzymać je na dotychczasowym poziomie. Tyle samo osób (18 proc.) zamierza wydać mniej. Co piąty badany jeszcze nie podjął decyzji. Wśród tych, którzy planują wydać więcej niż rok temu, największa grupa (30 proc.) zwiększy budżet o maksymalnie 250 zł.
A z czego wynika wzrost wydatków na świąteczne prezenty? Przede wszystkim z wyższych cen (tak tłumaczy to 56 proc. respondentów) oraz większych możliwości finansowych (32 proc.). Dla 27 proc. ankietowanych powodem jest to, że ma więcej wydatków niż w ubiegłych latach, a 16 proc. osób zwiększyła się liczba osób do obdarowania.
Coraz więcej osób decyduje się także na tzw. self-gifting, czyli kupowanie prezentów dla siebie. 31 proc. ankietowanych przyznaje, że robi to, gdy trafi na atrakcyjną okazję. Tyle samo deklaruje, że nigdy tego nie robi. Co czwarty badany obdarowuje siebie sporadycznie, a 12 proc. – regularnie, co roku.
Przeczytaj także:
- Święta napędzają sprzedaż wypieków, ale w tle rosną zaległości
- AI, chmura, cyberbezpieczeństwo. Oto kierunki dla biznesu na 2026 rok według Cisco
- Warszawska GPW bije rekordy, ale mogą jej zaszkodzić plany Brukseli