Przewlekłe procedury przyłączeniowe stacji ładowania do sieci elektroenergetycznej sprawiają, że tempo rozbudowy ogólnodostępnej infrastruktury jest około trzy razy wolniejsze niż rozwój floty samochodów całkowicie elektrycznych.
W efekcie infrastruktura ładowania może wkrótce ulec przeciążeniu. Zwłaszcza w kluczowych lokalizacjach o dużym natężeniu ruchu, szacuje Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych.
– Nawet około 3 lata może trwać uruchamianie szybkiej stacji ładowania w Polsce. To najgorszy wynik w Europie i w znacznej mierze konsekwencja przewlekłych procedur przyłączeniowych stacji ładowania do sieci elektroenergetycznej. […] Bez usprawnienia procedur przyłączeniowych oraz większych nakładów finansowych na rozbudowę sieci przez Operatorów Systemów Dystrybucyjnych Polska nie ma szans na wypełnienie celów unijnego rozporządzenia AFIR. A także rozwój zeroemisyjnego transportu na skalę masową – czytamy w komunikacie.
Jeszcze pod koniec 2019 r. liczba samochodów z napędem elektrycznym przypadających na jeden ogólnodostępny punkt ładowania w Polsce nie przekraczała 9. W 2021 r. wzrosła do więcej niż 12, zaś obecnie wynosi niemal 18. Oznacza to, że w okresie zaledwie 4 lat ta proporcja zwiększyła się dwukrotnie, podkreślono.
Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.
– W kolejnych miesiącach niekorzystny trend będzie kontynuowany, co tworzy poważne ryzyka w dwóch płaszczyznach. Z jednej strony to ryzyko rynkowe – już niedługo infrastruktura ładowania może ulec przeciążeniu, zwłaszcza w kluczowych lokalizacjach o dużym natężeniu ruchu mogą zacząć tworzyć się kolejki. Taki stan rzeczy negatywnie wpłynie na decyzje zakupowe wielu potencjalnych nabywców EV. Z drugiej strony to ryzyko polityczne, związane z rozporządzeniem AFIR, które zobowiązuje państwa członkowskie do dostosowania łącznej mocy stacji ładowania na każdy zarejestrowany, osobowy lub dostawczy BEV (1,3 kW) oraz PHEV (0,8 kW). A już do 2025 r. łączna moc stacji powinna wzrosnąć ponad dwukrotnie względem chwili obecnej. W aktualnym stanie regulacyjnym nie ma na to szans, mimo że operatorzy są gotowi, aby wdrażać inwestycje korespondujące z wymogami AFIR – powiedział członek zarządu PSPA Aleksander Rajch, cytowany w komunikacie.
Postulaty z „Białej Księgi Nowej Mobilności”
PSPA, we współpracy z wiodącymi operatorami, przygotowało w „Białej Księdze Nowej Mobilności” zbiór kilkunastu postulatów. Ich uwzględnienie doprowadzi do usprawnienia procedur przyłączeniowych i rozbudowy sieci energetycznych, a tym samym przyspieszenia dekarbonizacji polskiego transportu.
–W obszarze przyłączeniowym postulujemy m.in. wprowadzenie regulacji ułatwiających pozyskiwanie przez OSD praw do terenów, na których realizowane mają być inwestycje sieciowe dotyczące elektromobilności. Z perspektywy operatorów istotne jest również wdrożenie nieprzekraczalnego terminu realizacji umowy o przyłączenie wraz z określeniem kar umownych za jego niedotrzymanie. Obecnie bardzo poważnym problemem jest ponadto wyznaczanie punktu przyłączeniowego przez OSD w znacznej odległości od lokalizacji stacji ładowania. W skrajnych przypadkach – nawet kilku kilometrów. Stawia to pod znakiem zapytania opłacalność inwestycji w ładowarki. Dlatego zaproponowaliśmy zmianę aktualnej regulacji prawa energetycznego. Na podstawie, której OSD będą odpowiedzialni za budowę sieci i przyłącza do granicy nieruchomości, na której ma być posadowiona stacja. A na wniosek podmiotu przyłączanego – nawet do miejsca znajdującego się bezpośrednio przy planowanej lokalizacji – wymienił dyrektor Centrum Badań i Analiz PSPA Jan Wiśniewski.
Pozostałe propozycje to m.in. wprowadzenie możliwości korzystania z wykonawstwa zastępczego na koszt i ryzyko OSD. Dotyczy sytuacji niewywiązywania się z zapisów umowy. Uprawnienie podmiotu ubiegającego się o przyłączenie stacji do sieci do wyboru poziomu napięcia, na którym będzie odbywać się dostarczanie energii elektrycznej. W ramach zdefiniowanych progów granicznych. Czy też umożliwienie podmiotom zarządzającym miejscami obsługi podróżnych żądania, aby OSD nabyli od nich elementy sieci będące ich własnością. W szczególności stacje transformatorowe.
Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych to największa w Polsce organizacja branżowa, zajmującą się kreowaniem rynku zrównoważonego transportu. Organizacja zrzesza ponad 250 przedsiębiorstw z całego łańcucha wartości w elektromobilności. PSPA jest częścią The European Association for Electromobility (AVERE), największej organizacji zajmującej się rozwojem tego rynku w Europie.
Polecamy:
- PERN inwestuje w OZE. Operator naftowy będzie współpracował z Columbus Energy
- Gęstsza sieć stacji ładowania samochodów elektrycznych? Komisja PE przedstawiła propozycję
- Coraz więcej rejestracji aut osobowych z wtyczką. Ich liczba wzrosła o 39%
- Elektrykiem na wakacje. Ile trwa i kosztuje przejazd najbardziej popularnymi trasami w Polsce?