Wyłudzenia produktów kredytowych i cyberataki pozostają głównym wyzwaniem w kontekście nadużyć w sektorze finansowym. Tak wynika z udostępnionego w środę raportu Związku Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce i EY Polska.
Zgodnie z raportem „Nadużycia w sektorze finansowym. Edycja 2022”, kluczowym zagrożeniem dla branży pozostają wyłudzenia produktów kredytowych i pożyczek. Rośnie także znaczenie cyberataków jako potencjalnego zagrożenia.
Cyberwyłudzenia to coraz poważniejszy problem
W ramach badania jego uczestnicy m.in. oceniali w czterostopniowej skali postrzegane ryzyko wystąpienia poszczególnych nadużyć w okresie roku poprzedzającego badanie.
W powstałym zestawieniu pierwsze miejsce uzyskały wyłudzenia produktów finansowych (średnia ocen 2,9 na 4). Na drugim znalazły się cyberataki (średnia 2,2). Niżej oceniano zagrożenie fałszowaniem sprawozdania finansowego (1,9), nieautoryzowanymi transakcjami (1,8), praniem pieniędzy (1,7) czy omijaniem sankcji (1,6).
– Przestępcy coraz częściej wolą działać w cyberprzestrzeni i zdalnie okradać klientów instytucji finansowej, niż np. wyłudzić pożyczkę za pomocą podrobionych dokumentów, pojawiając się osobiście w placówce – wskazuje raport.
Zdaniem autorów raportu, w świetle postępującego rozwoju technologicznego zagrożenie cyberatakami z roku na rok będzie zyskiwało na znaczeniu.
– Ten długoterminowy trend może wskazywać na pewną zmianę w sposobie działania oszustów. Historycznie koncentrowali się na wyłudzeniach kredytów i pożyczek od instytucji finansowych. Teraz coraz częściej skupiają swoje działania na kradzieżach z kont klientów poprzez nieautoryzowane zlecenia transakcji w kanałach cyfrowych – podsumowali autorzy raportu.
Klienci nie wiedzą o zagrożeniach
Problemem związanym z nadużyciami instytucji jest także brak świadomości wśród klientów, którzy nie zdają sobie sprawy z zagrożeń. Takiej odpowiedzi udzieliło 36 proc. respondentów. 33 proc. ankietowanych wskazał natomiast na szybko zmieniające się schematy nadużyć.
– To, jak poważnym zagrożeniem zdaniem instytucji finansowych są cyberataki, może wskazywać to na rosnącą rolę ataków phishingowych i kradzieży z kont, czyli nadużyć dotyczących cyberprzestrzeni, a jednocześnie bazujących na niskiej świadomości klientów – ocenili autorzy raportu.
Według uczestników badania, w walce z nadużyciami może pomóc szerszy dostęp do państwowych baz danych. Pomocne mogłoby być także stworzenie mechanizmów wymiany informacji pomiędzy instytucjami finansowymi. Taką opinię wyraziło 39 proc. respondentów.
Respondenci wskazywali przy tym m.in. na dostęp do bazy numerów PESEL lub baz organów podatkowych. Dzięki dostępowi do nich instytucje mogłyby zweryfikować klienta oraz jego deklarowane przychody. 28 proc. ankietowanych w kontekście rozwiązań, które mogłyby pomóc w zwalczaniu nadużyć, wskazało natomiast na odpowiednie rozwiązania IT.
Jeśli chodzi o przygotowanie samych firm do walki z zagrożeniami, 88 proc. ankietowanych stwierdziło, że ich instytucje są dobrze przygotowane do walki z nieprawidłowościami. To poprawa o 11 punktów proc. względem ubiegłorocznego badania.
W zeszłym roku 8 proc. respondentów oceniło, że ich organizacja nie jest dobrze przygotowana. W tym roku było to tylko 2 proc.
Czytaj także: Banki walczą na lokaty. Spodziewają się wzrostu kosztów ryzyka
Badanie „Nadużycia w sektorze finansowym” to cykliczny projekt realizowany od 2009 r. przez Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce i firmę doradczą EY Polska. Obrazuje i monitoruje zmiany zjawiska nadużyć występujących w instytucjach działających w różnych sektorach rynku usług finansowych w Polsce.
Tegoroczna, 15. edycja badania została przeprowadzona w formie anonimowej ankiety od czerwca do sierpnia 2022 r. Wśród badanych były banki, instytucje pożyczkowe i leasingowe, zakłady ubezpieczeń i z sektora pośrednictwa finansowego oraz branży fintech. Odpowiedzi udzielały zatrudnione w instytucjach osoby będące ekspertami w danej dziedzinie i zajmujące stanowiska kierownicze, eksperckie oraz specjalistyczne.
Wyniki badania „Nadużycia w sektorze finansowym” zaprezentowano podczas organizowanego przez ZPF XIII Kongresu Antyfraudowego, który odbył się w środę w Warszawie.
Próby wyłudzenia kredytów to nadal problem, ale ich liczba spada