W kodzie komputerów pokładowych pociągów firmy Newag miał być zapis unieruchamiający składy w serwisach nie należących do firmy, podały ZaufanaTrzeciaStrona.pl i Onet.pl. Właściciel Newagu odpiera te zarzuty. A kurs akcji spółki spada na giełdzie.
Serwisy ZaufanaTrzeciaStrona.pl i Onet.pl podały, że hakerzy odkryli w kodzie komputerów pociągów Newagu fragmenty, który miały celowo wywoływać usterki po to, by naprawę taborów zlecano Newagowi. Według tych doniesień informatyków wynajęła firma, która wygrała przetarg na serwisowanie pociągów, ale nie była w stanie ich uruchomić po dokonanym przeglądzie. Sprawa dotyczy pociągów z serii Impuls eksploatowanych przez Koleje Dolnośląskie. Ale podobne awarie wystąpiły też w składach użytkowanych przez inne koleje.
Polecamy: Oto największe porty morskie w UE. Gdańsk wskoczył do pierwszej dziesiątki
Przeglądu kodu w komputerach pokładowych Impulsów dokonała grupa Dragon Sector na zlecenie SPS Mieczkowski serwisującej pociągi dla Kolei Dolnośląskich. Wykryto ingerencje w oprogramowanie, które wymuszało usterki. W oprogramowanie wpisano kod wymuszający awarię, jeśli pociąg był nieużywany dłużej niż 10 dni. W niektórych pojazdach dodatkowo był warunek lokalizacji, wskazujący na tereny firm przeglądowych.
Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter! Obserwuj nas też w Wiadomościach Google.
Zarzuty o celowe wywoływanie usterek stanowczo odrzuca Zbigniew Jakubas, właściciel Newagu.
— Jedyne, co w tym momencie mogę powiedzieć, to że publikacja Onet jest nierzetelna, wprowadzająca w błąd i narusza nie tylko dobra osobiste Newag i moje, ale stanowi manipulację notowaniami akcji Newag S.A. Tą sprawą muszą zająć się wszystkie organy i służby państwa. Stosowne zawiadomienia i pozwy przeciwko wszystkim osobom mającym wpływ na powstanie tego szkodliwego materiału zostaną złożone niezwłocznie — przekazał portalowi Business Insider.
Po informacja kurs akcji Newagu na giełdzie zaliczył głęboki spadek. Krótko po południu w środę inwestorzy płacili 21,6 zł za sztukę To o ponad 6 proc. mniej niż na wtorkowym zamknięciu.
Czytaj także:
- Pesa z gigantycznym kontraktem na dostawę pociągów. To największa umowa w historii
- PKP Intercity chce kupić nowe lokomotywy. Polska firma złożyła ofertę
- Europa wraca na tory po pandemii. Francja i Niemcy liderami przewozu pasażerów kolejowych
- Newag i Pesa w konsorcjum. Chodzi o zamówienie PKP IC na piętrowe pociągi
Na moje podobne kody są wpisane w aktualizacje telefonów – mają zamulać, aby zachęcić Cię do kupna nowego.