Wymiana opon na zimowe to jeden z najważniejszych zabiegów, jakie możemy wykonać, aby zapewnić sobie bezpieczeństwo na drodze w zimowych warunkach. Kiedy należy wymienić opony na zimowe? Odpowiedź na to pytanie zależy od kilku czynników, takich jak temperatura powietrza, rodzaj nawierzchni i warunki drogowe w danym regionie.
Opony zimowe są niezbędne, aby zapewnić sobie bezpieczeństwo na drodze w zimowych warunkach. Jak wybrać najlepsze opony zimowe? Na to pytanie warto odpowiedzieć sobie przed rozpoczęciem sezonu zimowego.
Kiedy wymienić opony letnie na zimowe?
W Polsce nie ma prawnego obowiązku wymiany opon na zimowe. Jazda na oponach letnich w okresie zimowym nie jest więc łamaniem prawa. Jednak w trosce o bezpieczeństwo swoje i innych kierowców, warto rozważyć wymianę opon na zimowe, gdy średnia dobowa temperatura spada poniżej 7 stopni Celsjusza. Przy tej temperaturze mieszanka gumowa opon letnich zaczyna twardnieć, co powoduje, że opony tracą swoje właściwości jezdne, takie jak przyczepność na śniegu i lodzie.
Czym różni się opona zimowa od opony letniej?
Opony zimowe i letnie różnią się między sobą następującymi cechami:
- Mieszanka gumowa – opony zimowe mają mieszankę gumową, która zachowuje swoją elastyczność w niskich temperaturach. Opony letnie mają mieszankę gumową, która jest odporna na wysokie temperatury.
- Lamele – opony zimowe mają większe lamele niż opony letnie.
- Opory toczenia – opony zimowe mają wyższe opory toczenia niż opony letnie.
Jakie cechy ma dobra opona zimowa?
Dobra opona zimowa powinna charakteryzować się następującymi cechami:
- Gumowa mieszanka odporna na niskie temperatury – opona zimowa powinna mieć mieszankę gumową, która zachowuje swoją elastyczność w niskich temperaturach. Dzięki temu opona zapewnia wystarczającą przyczepność na śniegu i lodzie.
- Duże lamele – lamele to rowki na powierzchni opony, które zwiększają przyczepność na śniegu i lodzie. Im lamele są większe, tym lepiej opona radzi sobie w trudnych warunkach zimowych.
- Niskie opory toczenia – opony zimowe powinny mieć niskie opory toczenia, aby zapewnić oszczędność paliwa.
Wszystkie powyższe cechy są mierzalne i opisane na etykiecie opony. Na przykład opory toczenia opon są określane przez klasę efektywności paliwowej. Klasa efektywności paliwowej to parametr, który informuje o tym, jak opona wpływa na zużycie paliwa. Im niższa klasa, tym opona ma niższe opory toczenia i tym mniejsze zużycie paliwa.
Klasy efektywności paliwowej są oznaczone literami od A do G, przy czym A oznacza najniższe opory toczenia, a G – najwyższe. Opony zimowe mają zwykle klasę efektywności paliwowej od C do E.
Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter! Obserwuj nas też w Wiadomościach Google.
Z kolei lamele opon są określane przez parametr zwany głębokością bieżnika. Głębokość bieżnika to miara wysokości bieżnika opony. Im większa głębokość bieżnika, tym większe lamele i tym lepsza przyczepność opony na śniegu i lodzie.
Głębokość bieżnika opon zimowych powinna wynosić co najmniej 4 mm. Opony z głębokością bieżnika mniejszą niż 4 mm należy wymienić.
Parametry te można znaleźć na etykiecie informacyjnej opony. Etykieta informacyjna jest obowiązkowym elementem wyposażenia opon sprzedawanych w Unii Europejskiej.
Etykieta informacyjna opony zawiera następujące informacje:
- Klasa efektywności paliwowej
- Klasa przyczepności na mokrej nawierzchni
- Klasa hałasu
- Klasa oporów toczenia
Etykieta informacyjna opony znajduje się na bocznej ścianie opony.
Jak wybrać dobrą oponę zimową?
Przy wyborze opony zimowej warto zwrócić uwagę na następujące czynniki:
- Rozmiar opony – opona zimowa powinna mieć taki sam rozmiar, jak opona letnia montowana w naszym modelu samochodu przez jego producenta.
- Typ opony – opony zimowe dostępne są w dwóch typach: opony kierunkowe (mają bieżnik z kierunkowym układem lamel, który zapewnia lepszą przyczepność na śniegu i lodzie) i opony asymetryczne (zewnętrzna strona opony asymetrycznej ma większy bieżnik i lamele, które zapewniają lepszą przyczepność na śniegu i lodzie; wewnętrzna strona opony ma mniejszy bieżnik i lamele, które zapewniają lepszą przyczepność na suchej nawierzchni).
- Klasa efektywności paliwowej – im niższa klasa, tym opona ma niższe opory toczenia i tym mniejsze zużycie paliwa.
- Klasa przyczepności na mokrej nawierzchni – klasa od A do E, przy czym A oznacza najlepszą przyczepność, a E – najgorszą.
- Głębokość bieżnika – opona zimowa powinna mieć głębokość bieżnika co najmniej 4 mm.
Oprócz tych czynników warto również sprawdzić opinie o danej oponie w Internecie.
Oto kilka dodatkowych wskazówek dotyczących wyboru opony zimowej:
- Jeśli jeździsz w trudnych warunkach zimowych, takich jak obfite opady śniegu lub lód, warto wybrać opony kierunkowe.
- Jeśli jeździsz głównie po suchej nawierzchni, możesz wybrać opony asymetryczne.
- Opony z klasą efektywności paliwowej A lub B są bardziej oszczędne w zużyciu paliwa niż opony z klasą C, D lub E.
- Opony z klasą przyczepności na mokrej nawierzchni A lub B zapewniają lepszą przyczepność na mokrej nawierzchni niż opony z klasą C, D lub E.
Wybór odpowiedniej opony zimowej to ważna decyzja, która może mieć wpływ na bezpieczeństwo jazdy w zimowych warunkach.
Które rankingi opon są najlepsze?
Istnieje wiele rankingów opon, które można znaleźć w Internecie. Najlepsze rankingi są tworzone przez niezależne instytucje, które testują opony w rzeczywistych warunkach. Podczas wyboru opon warto zwrócić uwagę na następujące rankingi:
- Testy ADAC – niemiecki automobilklub ADAC przeprowadza regularne testy opon, które są uznawane za jedne z najbardziej wiarygodnych.
- Testy TÜV SÜD – niemiecki instytut TÜV SÜD również przeprowadza testy opon, które są godne zaufania.
- Testy ÖAMTC – austriacki automobilklub ÖAMTC również przeprowadza testy opon, które są wysoko oceniane.