Polacy chętnie korzystają z rekomendacji influencerów z Instagrama czy TikToka. Co piąty konsument regularnie kupuje produkty lub stosuje się do rad, jakie usłyszał od twórcy.
43 proc. Polaków przyznaje, że choć raz kupiło coś na Instagramie, a wśród tej grupy znajdują się osoby, które robią to regularnie od 2 do 10 razy i więcej – tak wynika z najnowszego badania agencji BrandLift.
Przeczytaj również: Gotówka odejdzie do lamusa? Polacy pokochali zakupy bez jej użycia
Instagram umocnił swoją pozycję jako medium kojarzone z modą i kosmetykami, ale także stał się przestrzenią do tworzenia kontentu dla zupełnie nowych branż. Zaskoczeniem może być przyrost o 5 proc. w kategorii opieki nad zwierzętami czy tematy związane z autorozwojem.
TikTok rozpycha się coraz bardziej
Jednocześnie w porównaniu do 2019 roku spadła liczba kupujących za pomocą Instagrama – o 10 punktów procentowych.
– Wynika to z faktu innej konsumpcji mediów i wejścia na rynek nowego pokolenia, które jako kanał zakupowy wykorzystuje także TikTok – tłumaczą autorzy raportu.
Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter
Okazuje się, że właśnie TikTok pozwala 34 proc. użytkowników dowiedzieć się o nowościach produktowych, a dla 32 proc. jest źródłem informacji o nowych miejscach. Dwie na pięć osób dokonało kiedykolwiek zakupu za pośrednictwem TikToka, a 24 proc. z nas zrobiło to więcej niż 10 razy. Podobnie jak w przypadku Instagrama, TikTok skupia wokół siebie głównie branże odzieżowe i kosmetyczne, ale coraz częściej jest to także elektronika.
Media społecznościowe sprzedają. To już biliony dolarów
Natomiast raport „Influencer Marketing Benchmark Report” pokazuje, że w 2020 r. globalna sprzedaż z wykorzystaniem mediów społecznościowych była szacowana na 560 mld dolarów. W ubiegłym roku wzrosła ona do 958 mld dolarów. Natomiast w 2026 r. ma przekroczyć 2,9 biliona dolarów. Widać więc jak na dłoni, że influencerzy mają coraz większe znaczenie i w coraz większym stopniu są dźwignią handlu.
Zobacz też: UOKiK stawia zarzuty kolejnym influencerom. Ochrona przed „ukrytą reklamą”
Od pewnego czasu działalności reklamowej influencerów zaczął przyglądać się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Co niepokoi inspektorów? Brak prawidłowego oznaczania treści reklamowych, takiego, który jest jednoznaczny i nie budzi wątpliwości odbiorcy co do charakteru wpisu. Do tej pory ukarani zostali m.in. „Kruszwil” Marek Kruszel, „MD” Marcin Dubiel, „Maffashion” Julia Kuczyńska, Paweł Malinowski, Marcin Malczyński i „Marley” Marlena Soyka.
Polecamy również:
- Firmy przewozowe zapłacą setki tysięcy złotych za zmowy przetargowe. UOKiK nałożył kary
- UOKiK bierze się za firmy ubezpieczeniowe. Jest kara, będą rekompensaty
- UOKiK o umowach kredytowych: opinia rzecznika TSUE zgodna z naszym stanowiskiem
- Niebezpieczna elektronika. UOKiK: Co piąty produkt nie spełnia wymogów