Ryanair może stracić ponad 200 mln euro (ponad 912 mln zł) tylko między marcem a czerwcem tego roku z powodu praktycznie całkowitego uziemienia floty. Największy w Polsce przewoźnik spodziewa się też, że w całym roku obsłuży o połowę mniej pasażerów niż wynika to z pierwotnych założeń.
Rok obrotowy w jakim rozlicza się Ryanair trwa od 1 kwietnia do 31 marca.
W roku obrotowym zakończonym 31 marca 2020 – według którego rozlicza się Ryanair – linia przewiozła prawie 149 mln pasażerów – więcej o 4 proc. rok do roku.
Przychody irlandzkiego przewoźnika w tym okresie wzrosły o 10 proc., do 8,5 mld euro, a zysk netto wzrósł o 13 proc. i wyniósł miliard euro.
Ryanair zaznacza, że uziemienie floty od połowy marca zmniejszyło ruch o ponad 5 mln pasażerów i obniżyło zysk o ponad 40 mln euro już w zeszłym roku obrotowym.
Niepewna przyszłość
Przewoźnik poinformował także, że obecnie – czyli w okresie od kwietnia do czerwca – wykonuje mniej niż 1 proc. swojego zaplanowanego na ten rok programu lotów. Od lipca tego roku planuje natomiast realizować 40 proc. założonego przed wybuchem pandemii planu lotów.
W wyniku lockdownu Ryanair spodziewa się odnotować stratę netto w wysokości ponad 200 mln euro w samym pierwszym kwartale.
Wpływów finansowych na późniejsze kwartały spółka nie prognozuje, z powodu znacznej niepewności dalszego rozwoju pandemii.
Szacuje natomiast liczbę obsłużonych klientów. W całym roku obrotowym 2021 Ryanair planuje przewieźć mniej niż 80 mln pasażerów, co stanowi około 50 proc. pierwotnego celu wynoszącego 154 mln pasażerów.
Irlandzki przewoźnik podkreśla, że w przeciwieństwie do wielu konkurentów będących przewoźnikami flagowymi (czyli narodowymi), Ryanair nie otrzymuje pomocy państwa.
Między innymi z tego powodu prowadzi konsultacje ze związkami zawodowymi w sprawie zamknięcia baz, obniżek wynagrodzeń i redukcji miejsc pracy (głównie pilotów i personelu pokładowego).
W związku z lockdownem Ryanair zwolnił już część pracowników biurowych, o czy pisaliśmy tutaj.
Ryanair to największy przewoźnik lotniczy w Polsce. Według danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w 2019 roku Ryanair przewiózł 11,95 mln pasażerów z i do Polski – co stanowiło 27,3 proc. udziału w rynku.
Druga największa linia w Polsce – LOT – przewiozła 11,79 mln pasażerów, dzięki czemu miała 26,9 proc. udziału w rynku.
Łącznie linie lotnicze z i do Polski przewiozły 49 mln pasażerów w zeszłym roku.
Czytaj także:
Druga najstarsza na świecie linia lotnicza ogłosiła bankructwo