Global Compact Network Poland oraz Szefowa Krajowej Administracji Skarbowej Magdalena Rzeczkowska rozpoczęli dyskusję na temat propozycji ustawy o gospodarowaniu zużytymi olejami. Nowy przepis miałby ograniczyć nielegalne wykorzystanie toksycznych olejów napędowych.
Polska od lat znajduje się w czołówce krajów UE z najbardziej zanieczyszczonym powietrzem. Jest to często efektem spalania przy ogrzewaniu złej jakości paliw, których wykorzystywanie w tym celu jest nielegalne – wynikało z diagnozy Global Compact Network Poland.
Czytaj również: Nieograniczony wzrost na ograniczonej planecie nie jest możliwy – mówili eksperci w trakcie Forum Klimatycznego TOGETAIR 2020.
Z analizy organizacji oraz jej oceny skali szarej strefy w Polsce wynikało, że związane z brakiem kontroli nad utylizacją odpadów i bardzo szkodliwe dla zdrowia i środowiska, jest nielegalne spalanie zużytych olejów.
“Jednym z przykładów są oleje odpadowe – tańsza pozostałość po zużytych olejach silnikowych. Pomimo przepisów o regeneracji lub utylizacji, spalanych jest rocznie kilkadziesiąt do 100 tys. ton olejów, w niezgodnych z przepisami instalacjach grzewczych, emitując bardzo toksyczne substancje”.
Monitorowanie odpadów i plany ustawy
“Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa aktywnie uczestniczą w pracach nad nowelizacją ustawy o odpadach, współpracujemy w tym zakresie z Ministerstwem Rozwoju i Ministerstwem Klimatu. Chcemy ograniczyć niezgodne z prawem praktyki i zmniejszyć zanieczyszczenie środowiska naturalnego” – deklaruje Ministerstwo Finansów.
Magdalena Rzeczkowska powiedziała też, że Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa wiedzą, jak bardzo szkodliwe jest niewłaściwe gospodarowanie odpadami. W ramach walki z nielegalnym wykorzystywaniem tego typu odpadów wprowadzono system SENT. Monitoruje on przewóz towarów, w tym śmieci.
„Monitoringiem objęty jest także przewóz towarów, które są odpadami. W zgłoszeniach do rejestru SENT, podmioty gospodarcze są zobowiązane do wskazania sześciocyfrowego kodu tych towarów, zgodnego z katalogiem określonym w przepisach o odpadach. Dotyczy to przewozu odpadów ropopochodnych” – dodała.
Zdaniem Ministerstwa Finansów, SENT działa i przynosi rezultaty. Od jego wprowadzenia 18 kwietnia 2017 roku do 30 czerwca tego roku przeprowadzono ponad 1 mln 400 tys. kontroli przewozów realizowanych po drogach publicznych oraz koleją i zidentyfikowano zidentyfikowano ponad 16 tys. nieprawidłowości.
“SENT skutecznie przyczynił się do zmniejszenia szarej strefy, szczególnie w branży paliwowej i redukcji luki VAT w Polsce. W ciągu kilku ostatnich lat luka VAT zmniejszyła się z poziomu 24,2 proc. w 2015 roku do około 12 proc. w 2019 roku” – twierdzi Ministerstwo.