Orlen zakupił od spółki Pesa Bydgoszcz lokomotywę, która jest pierwszym w Polsce pojazdem szynowym wykorzystującym napęd wodorowy.
Lokomotywa manewrowa z napędem wodorowym, którą nabył Orlen, docelowo będzie pracowała na bocznicy zakładu produkcyjnego w Płocku. Obecnie ruszają jej testy. Pierwszy przejazd odbył się na trasie Gdynia – Hel.
Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter! Obserwuj nas też w Wiadomościach Google.
Umowa zawarta między Orlenem a Pesą Bydgoszcz obejmuje także 4-letni pakiet serwisowy, w ramach którego realizowane będą m.in. standardowe przeglądy i ewentualne naprawy. Pojemność zbiorników lokomotywy jest ponad pięciokrotnie większa niż w autobusach z napędem wodorowym, wynosi 175 kg.
Daje możliwość całodobowej pracy lokomotywy. W skład systemu trakcyjnego lokomotywy wchodzą dwa ogniwa paliwowe o mocy 85 kW każde, bateria oraz cztery silniki trakcyjne, podano.
Orlen oraz Lotos Kolej planują docelowo wodoryzację floty lokomotyw w zakładzie produkcyjnym w Płocku i w innych lokalizacjach. Co więcej, w dalszej perspektywie koncern stawia na rozwój rynku sprzedaży wodoru oraz budowę sieci stacji tankowania wodorem pojazdów kolejowych.
Do 2030 roku Orlen przeznaczy 7,4 mld zł na inwestycje w technologie wodorowe oparte o odnawialne źródła energii i technologię przetwarzania odpadów komunalnych do wodoru.
Czytaj także:
- Kolej w każdym powiecie czy własne auto? Tak transport w Polsce widzą politycy przed wyborami
- Rowery z Polski liczą się w Europie, ale rynek właśnie się zmienia. Konkurencja jest tuż tuż
- Benzyna za mniej niż 6 złotych przed wyborami? Ceny wciąż spadają, choć ropa drożeje
- Podatek Belki nie taki wysoki. Ale odpowiednie zmiany pomogłyby w budowie krajowego kapitału