Prognozowana liczba rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce to 476 tys. sztuk za 2023 r., szacuje IBRM Samar na podstawie danych za okres od 1 stycznia do 20 grudnia br. Będzie to wynik o 13 proc. od ubiegłorocznego.
Samar przewiduje dalsze wzrosty w przyszłym roku: wstępna prognoza to 485 tys. zarejestrowanych w 2024 roku nowych samochodów osobowych.
– Niekwestionowanym liderem jest Toyota, która zdominowała rynek nowych samochodów osobowych. Drugie miejsce zajęła Skoda, a trzecie Kia. W rankingu modeli pierwszą pozycją zajmuje Toyota Corolla, która wyprzedziła Skodę Octavię i… póki co Toyotę Yaris. Póki co, bo zaledwie o 122 sztuki mniejszy wynik od Yarisa należy do Yarisa Cross i ostatnie dni roku mogą jeszcze zmienić ten ranking – podaje firma IBRM Samar.
Zobacz też: Elektryki podbijają polskie ulice. Tyle średnio płacimy za jazdę samochodem elektrycznym
W przypadku aut segmentu premium ten rok był rekordowy. Około 23-procentowy udział w rynku i wynik rejestracji w granicach 109 tys. sztuk (+17 proc.) był wcześniej nieosiągalny. Pułap 100 tysięcy aut przekroczony został po raz pierwszy i wszystko wskazuje na to, że udział segmentu premium w rynku w 2024 roku będzie nadal rósł, podano.
W segmencie premium od pierwszego miesiąca roku fotel lidera segmentu premium zajmuje Audi i to już się nie zmieni do końca br. Mniejszy o prawie 3 tysiące aut wynik ma ubiegłoroczny lider, czyli BMW, do którego z kolei niespełna 3 tysiące sztuk brakuje Mercedesowi, podano też w materiale.
W segmencie samochodów dostawczych Renault od początku roku systematycznie umacniało się na pozycji lidera i miesiąc po miesiącu zwiększało swoją przewagę nad konkurencją. Na drugiej lokacie znalazł Ford, a na trzeciej Fiat. Ranking modeli po raz kolejny otwiera Renault Master, przed IVECO Daily i Fiatem Ducato. O ile początek roku cechowały spadki, finalny wynik będzie dodatni i będzie oscylował w granicach 64 tysięcy zarejestrowanych aut użytkowych (+3 proc.). W przyszłym roku prognozowany wynik to 68 tysięcy sztuk, co oznacza dalsze wzrosty, czytamy dalej.
– Samochody elektryczne powoli, ale systematycznie zwiększają swój udział w rynku. W przypadku modeli osobowych tegoroczny wynik rejestracji powinien wynieść ok. 17 tys. sztuk, ale tu rywalizacja o tytuł ‚króla segmentu’ dawno się skończyła. Ten tytuł należy do Tesli, która do końca listopada znalazła 4 205 nabywców, czyli więcej niż łącznie trzy kolejne marki w zestawieniu – VW (1 487 szt.), Kia (1 311 szt.) i Audi (1 176 szt.). W rankingu modeli na koniec listopada Model Y (2 214 szt.) miał bezpieczną przewagę nad Modelem 3 (1 718 szt.) – napisał też Samar.
Czytaj także:
- Tesla z rekordową liczbą samochodów. I to mimo niesprzyjającego rynku
- Nie tylko w Warszawie, czyli jak w Europie kłócą się o samochody w dużych miastach
- Coraz więcej samochodów elektrycznych, ale wciąż za mało. Tyle zarejestrowano ich w Polsce
- Autobus lepszy niż samochód? Tak uważa co trzeci Polak. Ale wielu nie ma wyboru