Średni koszt podróży samochodem elektrycznym w Polsce wynosi 23 zł na 100 km, wynika z badania EV 1000 przygotowanego przez EV Klub Polska. Nieco ponad połowa (58 proc.) kierowców, którzy ładują auta tylko w domu, płaci za energię 12-15 zł na 100 km, natomiast średni koszt przejechania 100 km przy uwzględnieniu szybkiego ładowania prądem stałym (DC) to 50,38 zł.
Przeciętnie, w ciągu roku, użytkownicy samochodów elektrycznych pokonują średnio 15-20 tys. km, czyli tyle samo, co kierowcy samochodów konwencjonalnych.
– Dane od respondentów ukazują nam kluczowe informacje na temat korzystania z pojazdów elektrycznych w Polsce. Poza faktem, że łącznie przejechano nimi ponad 36 milionów kilometrów, to zdecydowana większość użytkowników (60 proc.) zamieszkuje w budynkach jednorodzinnych, w miastach o liczbie mieszkańców przekraczającej 500 tys. Swoje codzienne podróże odbywają po mieście (58 proc.) ograniczając koszty nie tylko na ładowaniu w domu, ale też generując oszczędności na poziomie 89 zł dziennie parkując w strefie płatnego parkowania – wskazuje prezes EV Klub Polska Łukasz Lewandowski.
Ładowanie w domu najtańsze
Z badania wynika, że ładowanie samochodów elektrycznych w domu to najbardziej ekonomiczne rozwiązanie. Koszt przejechania 100 km, w zależności od wybranej taryfy, różni się o kilka złotych. W przypadku najbardziej popularnej taryfy (G11) jest to 14,94 zł. Z kolei dla G12 ten koszt to 14,57 zł. Najtańszymi opcjami jest posiadanie wariantu G12n oraz G12w, gdzie cena za pokonanie 100 km wynosi odpowiednio 12,39 zł i 13,83 zł.
– Uwzględniając stawki wszystkich użytkowników mających możliwość ładowania się w domu, średni koszt przejechania 100 km w takim przypadku wynosi 14,33 zł – wskazał Lewandowski.
W ciągu roku użytkownicy samochodów elektrycznych pokonują średnio między 15 a 20 tys. km. Przy czym 52 proc. przebiegu stanowi jazda po mieście, a pozostałe 48 proc. pokonywanych przez nich kilometrów jest poza obszarem miejskim. Jak wynika z zebranych danych, średni koszt przejechania 100 km przy uwzględnieniu szybkiego ładowania prądem stałym (DC) to 50,38 zł. Statystycznie z takich stacji użytkownicy w ciągu roku korzystają ok. 48 razy.
Czytaj także: Samochody elektryczne coraz bardziej popularne. „Możemy nawet podwoić wynik”
Z badania wynika, że po uwzględnianiu średniego miksu wykorzystania źródeł prądu przemiennego (AC) i stałego (DC) oraz faktycznych kosztów kWh ponoszonych przez użytkowników, pokonanie 100 km pojazdem elektrycznym w Polsce to koszt przeciętnie ok. 23 zł. Uwzględniając przy tym średnie miesięczne przebiegi, kierowcy EV wydają miesięcznie średnio 345 zł na zakup energii elektrycznej.
– Przy określeniu średnich kosztów ładowania kluczowe jest źródło energii, z którego korzystamy. Badanie ujawniło, że 58 proc. sesji ładowania odbywa się w domu, a kolejne 16 proc. na trasie z użyciem prądu stałego. Dodatkowo, 9 proc. sesji odbywa się w miejscu pracy, 8 proc. w mieście z użyciem prądu przemiennego, 5 proc. w mieście z użyciem prądu stałego, a 3 proc. w innych lokalizacjach. Co ciekawe sesje ładowania AC na trasie stanowią 2 proc. – dodaje Albert Kania z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).
Bądź na bieżąco z najważniejszymi informacjami subskrybując nasz codzienny newsletter 300Sekund! Obserwuj nas również w Wiadomościach Google.
Najwięcej respondentów (41 proc.) ładuje swoje pojazdy 1-2 razy w tygodniu, 17 proc. codziennie, a 26 proc. 2-4 razy w tygodniu. Częste ładowanie to efekt pokonywanych dystansów, 18 proc. respondentów wskazało, że dziennie przejeżdża między 51 a 75 km, a po 17 proc. pytanych wskazało na przedziały 41-50 oraz 76-100 km.
W badaniu opinii użytkowników samochodów elektrycznych w Polsce 2023 – EV1000 wzięło udział 965 respondentów. Zebrano dane od właścicieli 66 różnych modeli samochodów, 30 marek i 15 ogólnodostępnych operatorów stacji ładowania.
Polecamy także:
- Pożary są rzadsze, ale bardziej intensywne. Tak płoną samochody elektryczne
- Samochody elektryczne mają być tańsze. Elon Musk obiecuje nową Teslę
- Kolejne napięcia między UE i Chinami. Chodzi o samochody elektryczne