W całym 2023 roku udział aut w pełni elektrycznych w rejestracjach samochodów osobowych wyniesie w Polsce prawdopodobnie ok. 5 proc, ale już w kolejnym roku może się podwoić i osiągnąć 10 proc, uważa prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar Wojciech Drzewiecki.
– Liczba rejestracji elektryków rośnie z miesiąca na miesiąc. Wydaje się, że do końca obecnego roku może ona dojść do poziomu 6-7 proc. w rejestracjach miesięcznych. W całym 2023 roku będzie to zapewne wartość bliższa 5 proc, ale już w 2024 roku możemy nawet podwoić ten wynik do ok. 10 proc. – powiedział Drzewiecki w rozmowie z ISBnews.
Według niego wiele zależy od kwestii dostępności samochodów elektrycznych w niższych segmentach cenowych.
– Do tej pory samochody elektryczne sprzedawane były przede wszystkim w najwyższych segmentach, co powodowało, że ich dostępność dla przeciętnego konsumenta była mocno ograniczona. Są już jednak zapowiedzi modeli elektrycznych z niższych segmentów cenowych, co powinno pchnąć ten rynek do przodu – podkreślił szef IBRM Samar.
Zastrzegł jednocześnie, że choć kierunek przyszłej dominacji elektryków został wyznaczony przepisami Unii Europejskiej i jest już raczej nieodwracalny, to „jeszcze trochę poczekamy” na moment, w którym udział elektryków w rejestracjach samochodów osobowych na polskim rynku przewyższy udział samochodów z silnikiem diesla.
Taka sytuacja, według danych ACEA, miała miejsce po raz pierwszy w historii na rynku Unii Europejskiej w czerwcu 2023 roku.
– Diesel nadal cieszy się sporym powodzeniem wśród klientów instytucjonalnych, gdzie stanowi nawet 30 proc. rejestracji, a to firmy wciąż odpowiadają za zdecydowaną większość rejestracji w Polsce. Żeby elektryki mogły stać się popularniejsze od diesli, musi się zmienić ich oferta, znacząco poprawić stan infrastruktury ładowania, a także zmienić się ogólne nastawienie i zaufanie do samochodów elektrycznych. Myślę, że nie nastąpi to wcześniej niż za ok. 5 lat – podsumował Drzewiecki.
300Sekund od września w nowej odsłonie. Zapisz się już dziś na nasz codzienny newsletter.
Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar działa na rynku od 20 lat. Jego działalność obejmuje gromadzenie, analizowanie i udostępnianie danych dotyczących rynku motoryzacyjnego w Polsce.
Polecamy również:
- „Samochody elektryczne palą się częściej”. Strażacy rozprawiają się z tym mitem. I nie tylko z tym
- Samochody elektryczne na polskich drogach. Eksperci: Polska może zostać hubem produkcyjnym
- Samochody elektryczne coraz bliżej. 5 faktów o rozwoju elektromobilności w Polsce