Większość pracowników na świecie jest usatysfakcjonowana ze swojej pracy – wynika z danych Gallup World Poll za rok 2023. Jednakże, mimo wysokiego poziomu satysfakcji z pracy, ogólne poczucie szczęścia może pozostawać na innym poziomie. Dlaczego tak się dzieje i jakie czynniki wpływają na naszą satysfakcję w miejscu pracy?
Analizując dane, można zauważyć, że region oraz rodzaj wykonywanej pracy mają istotny wpływ na poziom zadowolenia pracowników. Pracownicy w Ameryce Północnej, Nowej Zelandii, Australii i Europie Zachodniej częściej odczuwają większą satysfakcję z pracy niż ich odpowiednicy w innych częściach świata. Podobnie, menadżerowie, właściciele firm i specjaliści częściej deklarują wysoki poziom zadowolenia w porównaniu do osób pracujących w sektorach takich jak leśnictwo, rybołówstwo czy rolnictwo – informuje Polski Instytut Ekonomiczny.
Czytaj także: Firmy otworzyły się na elastyczną pracę. Ale work-life balance to jeszcze nie jest
Satysfakcja z pracy jest, ale z życia to już niekoniecznie
W Polsce sytuacja również odzwierciedla globalne tendencje, gdzie większość pracowników czerpie z pracy satysfakcję. Niemniej jednak, odsetek pracowników o najwyższym poziomie satysfakcji w Polsce jest relatywnie niski w porównaniu do innych krajów Unii Europejskiej. Wynikać to może z tego, że istnieją czynniki specyficzne dla danego kraju, które mogą wpływać na odczuwane zadowolenie z pracy – podaje PIE.
Odsetek pracowników w Polsce, którym praca dawała wysoki poziom satysfakcji w 2021 roku wyniósł 31 proc. Umiarkowany poziom satysfakcji zgłosiło 60 proc. osób, a 1 proc. ankietowanych osób uznało, że praca nie daje im żadnej satysfakcji.
Wysoki poziom satysfakcji z pracy nie zawsze jednak przekłada się bezpośrednio na ogólne poczucie szczęścia. Badania wskazują, że choć praca może być satysfakcjonująca, to niekoniecznie sprawia, że czujemy się szczęśliwi w codziennym życiu. Dlaczego?
Ocena satysfakcji z pracy jest często związana z różnymi narracjami społecznymi, np. znaczenie finansowe, społeczne, jakie przypisujemy posiadaniu pracy. Stabilność zatrudnienia i zapewnienie źródła dochodu mogą sprawić, że jesteśmy ogólnie zadowoleni z pracy, nawet jeśli sam proces wykonywania jej nie zawsze lubimy. To wyjaśniałoby częściowo różnicę między wysoką satysfakcją z pracy a niskim poziomem szczęścia.
Poniższa grafika przedstawia wyniki badania poziomu satysfakcji z pracy w wybranych krajach:
Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter!
Jak dbać o satysfakcję pracowników i ich ogólny dobrostan?
Poza płacą, kluczowe są aspekty pozafinansowe takie jak pozytywne relacje zawodowe (szczególnie z przełożonymi), równowaga między życiem zawodowym a prywatnym, zainteresowanie pracą oraz poczucie realizacji celów. Badania wskazują, że zadowolenie pracowników ma korzystny wpływ na produktywność, lojalność klientów i redukcję rotacji pracowników – dodaje think tank.
Wartością pracy nie jest tylko sama satysfakcja z niej, ale także jej wpływ na ogólny dobrostan. Dlatego ważne jest, aby pracodawcy i pracownicy wspólnie dbali o warunki pracy sprzyjające zarówno satysfakcji zawodowej, jak i życiowemu spełnieniu.
Czytaj także:
- Owocowe czwartki? Już nie. Pracodawcy coraz częściej oferują inne benefity
- Pracownicy pomocy społecznej i żłobków otrzymają dodatki. Sejm przyjął ustawy
- Młodzi chcą łączyć naukę z pracą. Ale jeszcze częściej marzą o własnym biznesie
- Więcej CV niż miejsc pracy. Początek problemów w branży IT