Polacy coraz śmielej i bardziej różnorodnie korzystają z możliwości podróżowania. Jak pokazuje raport „Turystyka 2030: Nowe potrzeby i oczekiwania Klientów biur podróży” przygotowany przez Europa Ubezpieczenia, stawiamy nie tylko na klasyczne all-inclusive, ale równie chętnie wybieramy objazdówki, city breaki, rodzinne wakacje czy aktywne wyjazdy sportowe.
Co wybieramy na urlop?
Rodzinne wakacje są wciąż najczęściej wybieraną formą wypoczynku (48 proc.), ale niewiele mniej popularne są podróże objazdowe (41 proc.) i city breaki (38 proc.). Na znaczeniu zyskują również wyjazdy aktywne – sportowe, przygodowe czy z elementami wellness. Wzrost zainteresowania tego typu wypoczynkiem wiąże się z poszukiwaniem bardziej angażujących form spędzania wolnego czasu.
Aż 56 proc. badanych organizuje dłuższe wyjazdy (1-2 razy w roku) za pośrednictwem biur podróży. Główne powody? Komfort, oszczędność czasu i bezpieczeństwo. Jak mówi Katarzyna Szepczyńska, dyrektor departamentu sprzedaży ubezpieczeń turystycznych w Europa Ubezpieczenia, to ostatnie ma coraz większe znaczenie i obejmuje nie tylko jakość usług, ale także ochronę ubezpieczeniową, traktowaną jako element standardowej oferty.
Podróże planowane cyfrowo
Coraz więcej osób planuje podróże za pomocą narzędzi online: 50 proc. korzysta z serwisów rezerwacyjnych, 40 proc. przegląda strony internetowe i aplikacje biur podróży, a 11 proc. wspiera się nawet sztuczną inteligencją. Równie ważne są jednak tradycyjne kanały – 48 proc. respondentów preferuje osobisty kontakt z agentem.
Przy wyborze oferty z biura podróży nadal najważniejsze pozostają cena (66 proc.) i kierunek wyjazdu (63 proc.). Rośnie znaczenie jakości zakwaterowania (53 proc.), lokalizacji (47 proc.) i rodzaju wyżywienia (43 proc.). Klienci coraz świadomiej analizują także kwestie związane z transportem i opiniami o biurze podróży.
Ubezpieczenia stają się standardem
Niemal 80 proc. respondentów deklaruje, że wykupuje ubezpieczenie podróżne przed wyjazdem. Co trzecia osoba robi to zawsze. Natomiast46 proc. decyduje się na polisę w zależności od celu podróży i czasu wyjazdu. Tylko 10 proc. badanych nie korzysta z takiej formy ochrony.
Eksperci Europa Ubezpieczenia podkreślają, że turysta 2025 roku to osoba wymagająca. Jest świadoma celu podróży, aktywna i poszukująca nie tylko atrakcji, ale i poczucia bezpieczeństwa. Firmy turystyczne i ubezpieczeniowe muszą za tymi potrzebami nadążać.
Raport powstał na podstawie badania ARC Rynek i Opinia przeprowadzonego w maju 2025 r. na grupie 600 respondentów podróżujących zagranicznie.
Przeczytaj także:
- Dlaczego marzenia Polaków o wakacjach często pozostają w sferze planów
- Polacy oszczędzają na codzienności, by zafundować sobie luksusowe wakacje
- Milion pracowników mniej do 2029 roku. ZPP: Czas postawić na inkluzywność na rynku pracy
- Workation na stałe w kulturze pracy? Coraz więcej firm otwiera się na elastyczne modele