Do grona firm notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie chce dołączyć popularna sieć małych sklepów. Plan debiutu giełdowego ogłosiła Grupa Żabka.
Sieć Żabki to dziś ponad 10,5 tysiąca sklepów w Polsce, zarządzanych za pomocą franczyzy, oraz samoobsługowe punkty Żabka Nano. Firma funkcjonuje od 1998 roku, a od 2017 roku jej właścicielem jest fundusz inwestycyjny CVC Capital Partners.
Wejściu Żabki na giełdę nie będzie towarzyszyło podniesienie jej kapitału, czyli emisja nowych akcji. Część akcji sprzeda zainteresowanym inwestorom dotychczasowy właściciel.
– Oferta publiczna umożliwi akcjonariuszom sprzedającym częściową realizację ich inwestycji w Grupa Żabka. Ponadto, w opinii kadry zarządzającej, przeprowadzenie pierwszej oferty publicznej pozwoli na uzyskanie lepszego dostępu do krajowych i międzynarodowych rynków kapitałowych w przypadku wystąpienia zapotrzebowania na pozyskanie kapitału w przyszłych okresach, w szczególności w związku z finansowaniem potencjalnych transakcji fuzji i przejęć – napisano w komunikacie zapowiadającym debiut giełdowy, który cytujemy za ISBnews.
Duże pieniądze na rozwój biznesu
Według agencji Bloomberg, pierwsza oferta publiczna Żabki może okazać się największą taką transakcją na warszawskiej giełdzie od trzech lat. Wcześniej agencja podawała, że wartość sprzedawanych przy okazji debiutu akcji może wynieść 4-6 miliardów złotych.
Sprzedaż akcji w pierwszej ofercie publicznej (IPO) pozwoli właścicielowi na pozyskanie środków na dalszy rozwój biznesu. Już dziś, oprócz zarządzania sklepami, firma oferuje też sprzedaż internetową i catering dietetyczny,
– Ponieważ konsumenci coraz częściej szukają wygodnych rozwiązań, wierzymy, że planowane IPO pozwoli Grupie Żabka na dalsze wykorzystanie szerokich możliwości, jakie dostrzegamy na rynku. Aby to zrealizować, wyznaczyliśmy sobie jasne i realne cele średnioterminowe: dążymy do podwojenia sprzedaży do klientów końcowych do 2028 r., otwierając ponad 1 000 sklepów rocznie w Polsce i Rumunii – wskazał prezes grupy Tomasz Suchański, także cytowany w komunikacie.
Oprac. Kamila Wajszczuk
Polecamy także:
- Handel detaliczny celem cyberataków. Straty sięgają milionów złotych
- Polacy czują się pewniej finansowo. Robią coraz mniej list zakupowych
- Wojny cenowe i wabienie klientów. Sieci sklepów oferują więcej rabatów i promocji
- Duże sieci sklepów rosną w siłę. Tymczasem osiedlowych sklepików jest coraz mniej