Dekarbonizacja ciepłownictwa w Polsce wymaga nawet do 466 mld zł nakładów do 2050 r. – szacuje Polskie Towarzystwo Energetyki Cieplnej. Poza pieniędzmi potrzebne jest też skrócenie procedur realizacji inwestycji.
Polskie Towarzystwo Energetyki Cieplnej wskazuje w raporcie, że dekarbonizacja sektora energetyki cieplnej w Polsce wymaga współpracy wszystkich uczestników rynku ciepła oraz znacznych nakładów inwestycyjnych, sięgających w zależności od scenariusza od 299 mld zł do 466 mld zł do 2050 r. Chodzi o zmianę systemów generowania i dostarczania ciepła systemowego dla ponad 15 mln Polaków, wylicza organizacja. Wciąż większość ciepła sieciowego pochodzi z węgla.
Polecamy artykuł: Czy rynek nieruchomości jest przed, czy w trakcie eko-zmian? Jak OZE zmienia branżę budownictwa?
„Oszacowaliśmy, że na przeprowadzenie całego procesu transformacji potrzeba prawie 500 mld zł w perspektywie do 2050 r. Stąd istotne jest tworzenie przyjaznego otoczenia prawno-regulacyjnego, współpraca wszystkich uczestników rynku, a także konstruowanie odpowiednich narzędzi finansowych, by zakładane cele osiągnąć” – powiedział prezes PTEC, a jednocześnie prezes Polskiej Grupy Energetycznej Dariusz Marzec, cytowany w komunikacie.
Zdaniem ekspertów PTEC kluczowymi rozwiązaniami w procesie dekarbonizacji sektora ciepłowniczego w Polsce będą źródła gazowe, biomasowe, geotermalne, wielkoskalowe pompy ciepła, kotły elektrodowe zasilane energią elektryczną z OZE, ciepło odpadowe, gazy zdekarbonizowane.
Jak szacuje PTEC w swojej analizie, w przypadku Polski sprostanie wymaganiom unijnego pakietu ‚Fit for 55’ będzie w zależności od scenariusza wymagało poniesienia nakładów na poziomie:
- od 102 mld zł do 211 mld zł – nakłady na infrastrukturę wytwórczą,
- od 82 mld zł do 106 mld zł – nakłady na infrastrukturę przesyłową i dystrybucyjną,
- od 115 mld zł do 149 mld zł – nakłady na modernizację instalacji odbiorczych,
czyli łącznie – od 299 mld zł do 466 mld zł na dekarbonizację sektora ciepłownictwa systemowego w perspektywie do 2050 r.
Eksperci wskazują, że na długoterminowe perspektywy rozwoju systemów ciepłowniczych będą miały wpływ przyjęte rozwiązania prawne zawarte w Dyrektywie (UE) w sprawie charakterystyki energetycznej budynków (EPBD). Eksperci PTEC podkreślają, że jednym z warunków skutecznego przeprowadzenia procesu dekarbonizacji ciepłownictwa systemowego w Polsce jest to, żeby w procesie tym partycypowały wszystkie strony, będące uczestnikami rynku ciepła, ponieważ poszczególne realizowane działania są od siebie uzależnione.
Wśród rekomendowanych zmian regulacyjnych PTEC proponuje wprowadzenie nowych mechanizmów bądź zmian do obecnie funkcjonujących rozwiązań, w tym:
- Wprowadzenie mechanizmu wynagradzającego dostępność (dyspozycyjność) w odniesieniu do jednostek kluczowych z perspektywy bilansowania krajowego systemu elektroenergetycznego;
- Wprowadzenie mechanizmu wsparcia operacyjnego do technologii Power to Heat;
- Wprowadzenie możliwości zakwalifikowania całego strumienia ciepła wytworzonego w pompach ciepła (zaklasyfikowanych jako źródło OZE) oraz w kotłach elektrodowych jako ciepło z OZE na potrzeby spełnienia definicji efektywnego systemu ciepłowniczego;
- Obrót gwarancjami pochodzenia ciepła z OZE na rynku szerszym niż obejmujący dany system ciepłowniczy i rozszerzenie gwarancji pochodzenia ciepła o ciepło odpadowe;
- Zwiększenie i ułatwienie możliwości uzyskania białych certyfikatów;
- Zmiany w zakresie polityki taryfowej;
- Aktualizacja parametrów obliczeniowych wykorzystywanych przy projektowaniu obciążenia grzewczego w budynkach;
- Usprawnienie i uproszczenie wybranych procedur administracyjnych związanych z inwestycjami w obszarze ciepłownictwa systemowego.
Jak czytamy w raporcie, przyspieszenie procesu transformacji nie będzie możliwe bez usprawnienia i uproszczenia wybranych procedur administracyjnych. Kluczowe znaczenie ma przyjęcie szybkiej ścieżki w zakresie postępowań administracyjnych dla inwestycji związanych z dekarbonizacją ciepłownictwa. Na szczególną uwagę zasługuje tutaj przyspieszenie i uproszczenie wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji, a także ułatwić proces inwestycyjny dotyczący budowy/przebudowy sieci ciepłowniczej, zakończono.