Ministerstwo Aktywów Państwowych uruchomiło niedawno pierwszą inicjatywę w ramach Programu Synergia. Wyjaśniamy, na czym polega nowy program resortu.
Synergia, program Ministerstwa Aktywów Państwowych, ma na celu usprawnienie obiegu informacji o produktach i usługach spółek z udziałem Skarbu Państwa. W szczególności chodzi tu o spółki zależne, wchodzące w skład grup kapitałowych.
To na nich bowiem będzie spoczywać główny ciężar odbudowy gospodarki po pandemii.
Program ma stworzyć warunki dla wspólnych projektów z udziałem spółek Skarbu Państwa, a także wspierać kompetencje z zakresu bezpieczeństwa ekonomicznego.
Synergia polega więc w dużym stopniu na stworzeniu platformy wymiany doświadczeń i dobrych praktyk. Dzięki niej spółki będą miały płaszczyznę porozumienia i możliwość nawiązania relacji biznesowych.
Jak mówił Łukasz Turkowski, koordynator projektu przy Ministerstwie Aktywów Państwowych w wywiadzie dla Rzeczpospolitej, potrzeba stworzenia takiej platformy „przyszła z rynku”.
„Regularnie pojawiały się pytania, czy nie można by zrobić czegoś, żeby spółki Skarbu Państwa mogły efektywniej wymieniać się doświadczeniami i ściślej ze sobą współpracować” – tłumaczy Turkowski.
Zasady udziału w Synergii20
Uczestnictwo w programie jest dobrowolne.
Spółka deleguje pełnomocnika, wytypowanego wcześniej przez zarząd, do uczestniczenia w spotkaniach grupy roboczej.
Na spotkaniach przedstawiane są prezentacje, a także omawiane poszczególne, proponowane tematy. Spotkania w grupie roboczej mają służyć przedstawicielom spółek w nawiązywaniu relacji biznesowych.
Obecnie do udziału w programie zgłosiło się już 30 podmiotów. Łukasz Turkowski podkreśla, że to firmy o różnej skali – większe, jak i mniejsze, ale nie mniej istotne z punktu widzenia gospodarki.
Na czym polega idea tych spotkań?
Jak tłumaczy MAP, Synergia w obrębie spółek z udziałem Skarbu Państwa to “element patriotyzmu ekonomicznego”.
Resort wyjaśnia, że jest to “jeden z ważnych przejawów rozwoju dojrzałych gospodarek” – świadomi konsumenci oraz przedsiębiorcy kierują się w swych decyzjach zakupowych, obok kwestii ekonomicznych, również wartościami stojącymi za nabywaną usługą lub produktem.
Przyjmując, że wszyscy przedsiębiorcy powinni mieć równe szanse w dostępie do rynku, zarządy spółek zachowują autonomię w podejmowaniu decyzji – czy skorzystają z informacji i ofert dystrybuowanych na platformie.
Pierwsza inicjatywa
Jak pisaliśmy na początku maja, pierwszą inicjatywą Programu Synergia było utworzenie Polskiego Cyfrowego Operatora Logistycznego (PCOL), który sprawi, że spedytorzy, firmy transportowe oraz odbiorcy będą mogli wymieniać dowód dostawy w niezwykle szybkim tempie.
PCOL dostarczy informację na temat zlecającego i odbierającego transport oraz stron rozliczenia usługi. To pomoże uszczelnić system podatkowy, będzie też dużym uproszczeniem obiegu dokumentów dla użytkowników platformy PCOL.
W ten sposób rząd chce również ochronić polski transport przed odpływem zysków z kraju.