Trwa proces przyjmowania wniosków o wsparcie z drugiej odsłony Tarczy Finansowej Polskiego Funduszu Rozwoju dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Tłumaczymy najważniejsze kwestie związane z dofinansowaniem – do kiedy można składać wnioski, w jaki sposób to zrobić i ile pieniędzy będzie można otrzymać.
Kiedy i kto?
O środki z Tarczy można ubiegać począwszy od 15 stycznia 2021 do końca lutego.
Wśród firm, które mogą otrzymać finansowanie są przedstawiciele w sumie 54 branż (po rozszerzeniu 2 lutego listy o 9 dodatkowych sektorów w stosunku do sytuacji wyjściowej). Dokładna lista wszystkich tych branż wraz z kodami Polskiej Klasyfikacji Działalności dostępna jest tutaj.
Firma ubiegająca się o otrzymanie środków musi spełniać następujące kluczowe kryteria:
- prowadzenie działalności gospodarczej na dzień 31 grudnia 2019 roku oraz w dniu składania wniosku o udzielenie subwencji finansowej,
- odnotowanie spadku obrotów gospodarczych o minimum 30 proc. w jednym z dwóch okresów:
– od 1 kwietnia 2020 roku do 31 grudnia 2020 roku w porównaniu do okresu od 1 kwietnia 2019 roku do 31 grudnia 2019 roku
– od 1 października 2020 roku do 31 grudnia 2020 roku w porównaniu do okresu od 1 października 2019 roku do 31 grudnia 2019 roku, - brak zaległości w opłacaniu podatków i składek na ubezpieczenia społeczne na 31 grudnia 2019 roku lub na 31 grudnia 2020 roku, lub na dzień złożenia wniosku,
- rozłożenie płatności podatków lub składek na ubezpieczenia społeczne na raty lub jej odroczenie
- zaleganie z płatnościami podatków i składek na ubezpieczenia społeczne nieprzekraczające trzykrotności wartości opłaty pobieranej przez operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy Prawo Pocztowe za traktowanie przesyłki listowej jako przesyłki poleconej
- złożenie wniosku do ZUS o brak płatności składek na ubezpieczenia społeczne w ramach tarcz antykryzysowych,
- firma musi wykazać koszty stałe w okresie kwalifikowanym.
Szczegółowe zasady udzielania wsparcia z Tarczy 2.0 dostępne są w regulaminie.
Jak?
Wnioski o wsparcie można składać za pośrednictwem bankowości elektronicznej w 18 bankach komercyjnych i spółdzielczych, które brały także udział w rozdysponowywaniu środków z pierwszej odsłony Tarczy PFR. Do tych banków należą:
- Alior Bank
- Bank BPS oraz zrzeszone i współpracujące Banki Spółdzielcze
- Bank Millennium
- Bank Pekao S.A.
- Bank Pocztowy
- BNP Paribas Bank Polska
- BOŚ Bank
- Citi Handlowy
- Credit Agricole
- Getin Noble Bank
- Idea Bank
- ING Bank Śląski
- Inteligo
- mBank
- Nest Bank
- PKO Bank Polski
- Santander Bank Polska
- SGB-Bank S.A. oraz Banki Spółdzielcze SGB i współpracujące Banki Spółdzielcze
Ile?
W przypadku mikroprzedsiębiorców, czyli firm zatrudniających od 1 do 9 pracowników oraz mających obroty lub sumę bilansową poniżej 2 mln euro:
- kwota subwencji będzie zależna od wielkości spadku przychodów i wyniesie:
- 18 000 zł na zatrudnionego przy spadku przychodów o 30–60 proc.
- 36 000 zł na zatrudnionego przy spadku przychodów powyżej 60 proc.
- maksymalna kwota subwencji wyniesie 324 000 zł
- istnieje możliwość umorzenia do 100 proc. subwencji w zależności od utrzymania zatrudnienia w 2021 roku.
W przypadku małych i średnich przedsiębiorców, czyli firm zatrudniających od 10 do 249 pracowników oraz mających obroty poniżej 50 mln euro lub sumę bilansową poniżej 43 mln euro
- subwencja jest wypłacana w kwocie 70 proc. straty brutto (przed podatkiem) przedsiębiorstwa za miesiące od listopada 2020 roku do marca 2021.
- maksymalna kwota subwencji to 3,5 mln zł i nie więcej niż 72 000 zł na pracownika.
Wsparcie z Tarczy Finansowej 2.0 mogą otrzymać także firmy, które uzyskały już środki w ramach jej pierwszej odsłony, ale maksymalna kwota finansowania z obu Tarcz łącznie na jednego pracownika nie może być wyższa niż 72 000 zł w przypadku mikrofirm i 144 000 zł w przypadku małych i średnich firm.