Krajowy Fundusz Drogowy (KFD) to pozabudżetowy mechanizm finansowania rozwoju infrastruktury
drogowej w Polsce. Gromadzi i wypłaca środki na budowę i przebudowę dróg krajowych. Fundusz
zapewnia stabilne finansowanie rządowych programów budowy dróg krajowych i efektywne
wykorzystanie środków unijnych przeznaczonych na budowę dróg i autostrad w Polsce.
KFD został utworzony w Banku Gospodarstwa Krajowego na podstawie ustawy z dnia 27 października
1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym. Fundusz działa w BGK od stycznia
2004 r. Wtedy na jego rachunek wpłynęły pierwsze środki z opłaty paliwowej, wnoszonej przez
producentów i importerów paliw silnikowych. Do dziś to jedno z podstawowych, stałych źródeł zasilania
KFD.Ponadto istotnymi źródłami zasilania Funduszu są wpływy z opłat za przejazd, środki unijne, a także
finansowanie zewnętrzne pozyskiwane przez Bank w formie kredytów zaciąganych głównie w Europejskim
Banku Inwestycyjnym oraz obligacji emitowanych zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicznym.
Najważniejsze cele finansowane przez Fundusz to:
▪ finansowanie budowy i przebudowy dróg krajowych realizowanych przez GDDKiA,
▪ finansowanie przygotowania, wdrożenia, budowy lub eksploatacji systemów poboru opłat za
przejazd,
▪ płatności na rzecz spółek z tytułu realizacji przez nie obowiązków wynikających z umowy
o budowę i eksploatację autostrady płatnej,
▪ finansowanie budowy lub przebudowy drogowych obiektów inżynierskich i przepraw promowych
oraz na zakup urządzeń do ważenia pojazdów,
▪ finansowanie potrzeb związanych z gromadzeniem danych o drogach publicznych
i sporządzaniem informacji o sieci dróg publicznych, poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego,
▪ finansowanie kosztów usług doradczych związanych z: budową i przebudową dróg krajowych, w
tym autostrad (świadczonych na rzecz KAS), przygotowaniem, wdrożeniem, budową lub
eksploatacją systemów poboru opłat za przejazd (świadczonych na rzecz GITD) oraz prawidłowym
wykonywaniem przez ministra właściwego do spraw transportu ustawowych zadań z zakresu
funkcjonowania oraz rozwoju infrastruktury dróg publicznych (świadczonych na rzecz ww.
ministra).
Kluczowe inwestycje Funduszu
BGK od lat wspiera polską gospodarkę i podnosi jakość życia Polaków. Realizujemy naszą misję, którą jest
wspieranie rozwoju społeczno-gospodarczego kraju. Realizujemy strategiczne projekty rozwojowe,
finansujemy największe inwestycje infrastrukturalne. A skala naszego zaangażowania w realizację
programów służących wzrostowi gospodarczemu Polski wciąż rośnie. Od 2004 roku łączne wydatki na
budowę dróg ze środków Krajowego Funduszu Drogowego to ponad 180 mld zł. Efektem jest
sfinansowanie budowy ponad 1 300 km odcinków autostrad i ponad 2 300 km dróg ekspresowych. Warto
wymienić tutaj najważniejsze projekty:
▪ Droga ekspresowa S7, to jeden z korytarzy transportowych na osi północ-południe, łączący
aglomeracje: trójmiejską, warszawską, kielecką i krakowską. Docelowo skomunikuje polskie porty
z Warszawą i południem kraju – a dalej z południem Europy.
W 2019 roku do ruchu oddano odcinki trasy S5 (około 160 km) między Poznaniem a Wrocławiem.
W najbliższych latach S5 ma skomunikować trzy miasta wojewódzkie – Bydgoszcz, Poznań i
Wrocław. W dalszej perspektywie połączy Ostródę i drogę ekspresową S7 oraz cztery województwa: dolnośląskie, wielkopolskie, kujawsko-pomorskie i warmińsko-mazurskie.
Docelowo S5, poprzez swój zasięg i powiązanie z głównymi trasami szybkiego ruchu w Polsce
(autostrady: A1, A2, A8) stanie się jednym z kluczowych ciągów komunikacyjnych na poziomie
europejskim.
Udostępniony został również ostatni odcinek drogi ekspresowej S7 w woj. świętokrzyskim.
Kierowcy mają do dyspozycji około 200 kilometrów drogi ekspresowej S7, co pozwala sprawniej i
szybciej podróżować z Warszawy na południe.
▪ Autostrada A1 to fragment transeuropejskiego korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk i jeden
z filarów układu komunikacyjnego kraju. Jest jedyną autostradą w Polsce biegnącą z północy na
południe, która docelowo ma mieć prawie 570 km długości i połączy Trójmiasto, Toruń, Łódź,
Częstochowę oraz Górny Śląsk z granicą państwa z Czechami. Zakończenie budowy autostrady A1
pozwoli na przejazd z trójmiejskich portów aż do południowej granicy kraju w czasie skróconym
do ok. 5 godzin. Zdecydowanie podniesie to konkurencyjność polskich portów i zachęci do
korzystania z ich usług kontrahentów m.in. z Czech, Słowacji i Węgier (w 2019 roku oddano do
ruchu blisko 60 km odcinek autostrady A1 w woj. śląskim pomiędzy Częstochową a Pyrzowicami,
dzięki temu zyskaliśmy autostradowe połączenie Częstochowy z Katowicami i granicą z Czechami).
▪ Droga ekspresowa S19 na odcinku od granicy ze Słowacją w Barwinku aż do Białegostoku
(Knyszyn) jest głównym elementem międzynarodowego korytarza transportowego Via Carpatia i
stanowi priorytet inwestycyjny Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z
perspektywą do 2025 r.). Aktualnie realizowany jest odcinek pomiędzy Lublinem a Rzeszowem,
który połączy Lubelszczyznę z Podkarpaciem i umożliwi szybsze podróżowanie mieszkańcom tych
regionów.
▪ Droga ekspresowa S61 to fragment transeuropejskiego korytarza transportowego Via Baltica,
który pełni rolę najważniejszego połączenia drogowego pomiędzy krajami bałtyckimi. Jest to trasa
o istotnym znaczeniu tranzytowym i bardzo dużej roli w systemie transportowym Polski i Europy.
Budowa kolejnych odcinków S61 umożliwi lepsze skomunikowanie centralnej Polski z regionem
warmińsko-mazurskim i podlaskim oraz z krajami bałtyckimi: Litwą, Łotwą i Estonią.