Pod koniec października Polska zakupiła cztery satelity, które mają zacząć działać w 2027 r. W ten sposób będziemy mieli już 10 obiektów satelitarnych.
Wśród nowo zakupionych trzy maszyny będą optoelektroniczne, a jedna radarowa. Koszt budowy będzie wynosił 85 mln euro. Dotąd na orbitę ziemską satelity wysyłała polska spółka SatRevolution.
Liczba obiektów wysyłanych w ciągu roku na orbitę ziemską lub dalej w kosmos szybko rośnie. Z danych Biura ONZ do spraw Przestrzeni Kosmicznej (UNOOSA) wynika, że od 1957 r., kiedy ZSRR wysłało na orbitę pierwszego satelitę, do 2012 r. liczba wysyłanych obiektów na świecie nie przekraczała rocznie 170.
Tymczasem w 2020 r. poza Ziemię wysłano ponad 1000 satelitów i innego sprzętu, a w 2022 r. było to już ponad 2000. Najwięcej sprzętu na orbitę Ziemi i dalej wysyłają Stany Zjednoczone, które w 2022 r. odpowiadały za niemal 80 proc. obiektów. Obecnie na ziemskiej orbicie znajduje się około 10 290 satelitów, z czego w kwietniu 2023 roku około 7800 było sprawnych.
Firma Elona Muska liderem w sektorze satelitów
67 proc. aktywnych satelitów na ziemskiej orbicie należy do podmiotów z USA. Za amerykańskim hegemonem na rynku w pierwszej czwórce znajdują się jeszcze Chiny i Wielka Brytania. Te państwa mają odpowiednio 9 proc. i 8 proc. udziałów. Więcej niż 1 proc. wszystkich satelitów mają Rosja (niecałe 3 proc.) i Japonia (1,5 proc.).
W Europie najwięcej obiektów posiada Europejska Agencja Kosmiczna – 1 proc. Oprócz niej duży udział w skali kontynentu mają też Niemcy (0,76 proc.) i Francja (0,5 proc.).
Amerykański SpaceX, należący do Elona Muska, to podmiot mający obecnie najwięcej satelitów (50 proc.). To on w głównej mierze odpowiada za tak znaczący przyrost obiektów wysyłanych na orbitę Ziemi w ostatnich latach. Firma buduje sieć internetu satelitarnego Starlink.
Podobnie firma OneWeb, mająca ponad 7 proc. światowego zasobu satelitarnego, przyczyniła się do tak wysokiego miejsca Wielkiej Brytanii. Relatywnie wysoki udział mają również chińskie i rosyjskie ministerstwa obrony – odpowiednio 2 proc. i 1,5 proc.
Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter! Obserwuj nas też w Wiadomościach Google.
Zdecydowana większość obiektów na ziemskiej orbicie ma przeznaczenie komercyjne. W tym sektorze działa niemal 80 proc. satelitów. Maszyny państwowe, publiczne, ale nie należące do podmiotów wojskowych, stanowią 10 proc. zasobu. Obiekty wojskowe na orbicie stanowią ponad 6 proc.
Światowy rynek kosmiczny w 2022 r. przyniósł 384 mld dolarów przychodu. Rynek satelitarny odpowiada za 73 proc. tej wartości (281 mld dolarów).
The Satellite Industry Association (SIA) wskazuje, że najwięcej dochodów generuje rynek sprzętu naziemnego służącego do odbioru sygnału satelitarnego (145 mld dolarów) oraz same usługi satelitarne (113 mld). Produkcja samych satelitów w 2022 r. była warta niecałe 16 mld dolarów.
Czytaj także:
- „Pod koniec tej dekady spodziewam się zautomatyzowanych fabryk w przestrzeni kosmicznej” [WYWIAD]
- Polski astronauta poleci w kosmos. Wszystko, co trzeba wiedzieć o tej misji [EXPLAINER]
- Pod Francją leżą ogromne złoża „złotego wodoru”. Jego stosowanie ograniczy emisje gazów cieplarnianych
- Wyścig na ciemną stronę Księżyca. O co chodzi w nowej kosmicznej rywalizacji? [EXPLAINER]
- Ziemi grozi wymieranie. Zagrożone wyginięciem są dwa miliony gatunków