Wykonawca masterplanu CPK zostanie wybrany we wrześniu tego roku – powiedział podczas wtorkowej komisji infrastruktury Mikołaj Wild, prezes spółki.
Masterplan to dokument określający parametry techniczne CPK, w tym konkretną lokalizację megalotniska. Opracowanie będzie także zawierało szczegółowe dane dotyczące prognoz ruchu lotniczego i etapów budowy nowego portu.
Na lokalizację dla CPK do tej pory wytypowany został obszar na zachód od Warszawy, którego granice wytyczają autostrada A2, droga krajowa nr 50, wieś Szymanów i rzeka Pisia oraz rzeka Pisia Tuczna i miejscowość Baranów.
Jaka będzie szczegółowa lokalizacja CPK?
“Twórcę dokumentu poznamy we wrześniu tego roku. Masterplanner zweryfikuje lokalizację lotniska i ustali podstawowe cele i założenia dla realizacji Portu Solidarność” – powiedział Mikołaj Wild, prezes spółki CPK, odpowiedzialnej za realizację megalotniska.
Pierwotnie wykonawca dokumentu miał zostać wybrany jeszcze w poprzednim roku. CPK musiało jednak unieważnić przetarg – żadna ze złożonych ofert nie spełniała formalnych kryteriów postępowania.
“Renomowane spółki poległy na polskim prawie zamówień publicznych” – skomentował unieważnienie przetargu Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK podczas wtorkowej komisji infrastruktury w Sejmie.
Dodał również, że CPK, dzięki pandemii i wyhamowaniu rynku lotniczego, ma szanse “pojawić się w odpowiednim czasie, a nie za późno”. Szczegółowe prognozy dotyczące poziomu ruchu pasażerskiego dla CPK, ustali masterplan.
Dialog z branżą kolejową
Spółka koncentruje się na realizacji komponentu kolejowego. W poniedziałek uroczyście fetowała podpisanie umowy na prace przygotowawcze dla odcinka Warszawa – CPK – Łódź.
Odcinek ma być pierwszą trasą Kolei Dużych Prędkości. Będzie można po nim jeździć z prędkością 250 km/ godz.
Czytaj także: Rządy „budują” linię dużych prędkości Warszawa – Budapeszt. W regionie nie ma ani kilometra takiej trasy
Podczas komisji sejmowej pytano więc władze spółki o to, kiedy ruszą najważniejsze dla kolei do CPK przetargi – na tabor oraz specyfikację techniczną.
“Specyfikacja powinna zostać przygotowana i poddana pod dialog z branżą do początku przyszłego roku”, odpowiedział Mikołaj Wild, dodając, że postępowanie na tabor kolejowy również wymaga intensywnego dialogu z branżą.