Jakie samochody kupowali Polacy w 2022 roku? Nowy raport Otomoto nie pozostawia złudzeń: wśród używanych aut nadal dominują te z Niemiec.
Samochody używane są coraz droższe. I coraz starsze. Do tego cała pierwsza dziesiątka w rankingu najpopularniejszych używanych samochodów importowanych to auta niemieckie. Niewiele się tu zmienia. Podobnie jak dominacja modeli BMW i Audi.
Polecamy: O połowę mniej CO2 z samochodów do 2030 r. PE zatwierdził drogę do zerowej emisji
Polacy w 2022 r. ruszyli po samochody używane, choć ich średnia cena wzrosła o 26 proc. To m.in. dlatego, że dostępność samochodów nowych była bardzo mała. Jednocześnie rośnie zainteresowanie samochodami elektrycznymi. To najważniejsze wnioski z raportu Otomoto „Internetowy Samochód Roku 2022”.
Raport opiera się na danych z platformy OTOMOTO, odwiedzanej w ub. r. przez ok. 8 mln użytkowników miesięcznie.
W czym gustują Polacy?
W 2022 r. uwaga kierowców skupiła się na samochodach używanych, również tych z zagranicy. Przyczynił się do tego ograniczony dostęp do samochodów nowych. Sprowadzane auta okazały się starsze: średni wiek wyniósł ponad 12 lat, a wśród modeli z silnikami benzynowymi – 13 lat. Ponad jedną czwartą wyszukiwanych ofert stanowiły pojazdy wyprodukowane w latach 2012-2008. Popularne były także auta z dużym przebiegiem: 150-200 tys. km.
Niezmienne pozostaje zamiłowanie Polaków do samochodów niemieckich. Stanowiły one ponad połowę importowanych aut używanych. Tak jak w 2021 r., również w roku ubiegłym wśród najpopularniejszych modeli znalazło się BMW serii 3, Audi A4 i BMW serii 5. Wszystkie top 10 najpopularniejszych samochodów pochodzi od niemieckich producentów.
W kategorii koloru dominował kolor czarny (27,4 proc. wyświetleń), następnie biały (14,4 proc.) oraz szary (14,3 proc.).
Dostępność nowych samochodów
Jak podają eksperci Otomoto, o popularności nowych modeli decydowała ich dostępność na rynku. W tej kategorii najczęściej wyświetlane były Kia Sportage i Hyundai Tuscon.
Na trzecim miejscu znalazł się Cupry Formentor – oficjalny model klubu FC Barcelona, do którego dołączył w lipcu Robert Lewandowski. Są to spore zmiany względem trendów widocznych rok wcześniej.
Z kolei ulubionym typem nadwozia polskich kierowców w zeszłym roku był SUV. Stanowił on niemal połowę wszystkich przeglądanych ofert.
Samochody elektryczne
Zarówno podaż, jak i zainteresowanie samochodami elektrycznymi znacząco wzrosło w Polsce w ubiegłym roku. Liczba ofert nowych samochodów zeroemisyjnych wzrosła o 39 proc., a używanych – o 37 proc.
Ofert używanych hybryd pojawiło się w Otomoto o 26 proc. więcej. Z powodu wojny w Ukrainie zmniejszyła się natomiast dostępność nowych pojazdów tego typu.
Widać znaczne dysproporcje w zainteresowaniu hybrydami i elektrykami. Używane cieszą się u nas ponad sześciokrotnie większą popularnością niż nowe.
Jak podają eksperci, wysoki wskaźnik wyświetleń elektryków (18,6 proc.) wśród nowych samochodów jest wyraźnym sygnałem szybkiego tempa rozwoju tej kategorii. Cztery lata wcześniej odsetek ten wynosił zaledwie 1,5 proc. Na rosnące zainteresowanie pojazdami tego typu wpłynęła m.in. decyzja Komisji Europejskiej o wprowadzeniu zakazu rejestracji nowych pojazdów z silnikiem spalinowym po 2035 roku.
Z raportu dowiadujemy się także o skłonności Polaków w stronę automatycznej skrzyni biegów, co stanowiło 78,3 proc. wyświetleń wśród nowych samochodów. Okazuje się też, że jesteśmy otwarci na użytkowanie pojazdów bez tytułu własności, na co wskazuje wzrost popularności wynajmu długoterminowego.
Polecamy:
- Ruszyło Otomoto Pay. Chodzi o finansowanie zakupu auta
- Koniec z autami spalinowymi w 2035 nie dla bogatych. Będzie wyjątek dla Ferrari
- Najpopularniejsze samochody w Polsce. Te auta kupują Polacy