84 proc. firm przewiduje w najbliższych miesiącach podniesienie cen oferowanych produktów i usług o kilkadziesiąt procent. Podwyżki cen częściej planują większe firmy – wynika z badania przeprowadzonego wśród przedsiębiorców na zlecenie Konfederacji Lewiatan.
Zgodnie z przeprowadzonym przez CBM Indicator na zlecenie Konfederacji Lewiatan cyklicznym badaniem „Indeks biznesu” 84 proc. przedsiębiorstw uważa, że ceny oferowanych przez nie produktów i usług będą musiały wzrosnąć w najbliższych miesiącach o kilkadziesiąt procent w związku z rosnącymi cenami energii.
– Spodziewane są kolejne wzrosty cen prądu, ogrzewania i benzyny. W tym kontekście firmy przewidują, że będą musiały podwyższyć ceny swoich produktów i usług o kilkadziesiąt procent. Tak uważa 84 proc. przedsiębiorstw. Tylko 12 proc. nie planuje podwyżek. 4 proc. nie ma zdania w tej sprawie – wskazano w podsumowaniu wyników badania.
Co więcej, znaczące podniesienie cen przewiduje 90 proc. dużych firm, 85 proc. średnich oraz 84 proc. małych. Tylko 8 proc. dużych firm, 11 proc. średnich i 12 proc. małych nie spodziewa się wzrostu cen swoich produktów i usług – dodano.
Czytaj także: Aż 3 z 5 największych firm naszego regionu to przedsiębiorstwa działające w Polsce
Obok wzrostu cen produktów i usług ankietowane spółki w większości przewidują podwyżki płac pracowników.
– 69 proc. firm nie zgadza się ze stwierdzeniem, że płace pracowników w firmie nie będą rosły. 25 proc. jest przeciwnego zdania, a 6 proc. nie ma zdania w tej sprawie – podała Konfederacja Lewiatan.
Jak zaznaczyła organizacja, ze stwierdzeniem, że płace pracowników nie będą rosły, nie zgadza się 80 proc. dużych przedsiębiorstw, 76 proc. średnich i 66 proc. małych.
Cykliczne badanie nastrojów przedsiębiorców „Indeks biznesu” przeprowadził w listopadzie br. na reprezentatywnej próbie przedsiębiorców CBM Indicator na zlecenie Konfederacji Lewiatan.
Jak wynika z innego badania, podwyżki cen planują również małe i średnie firmy oferujące produkty i usługi dla biznesu. W ten sposób chcą sobie poradzić z kryzysem, spadkiem liczby klientów i nowych zamówień. Mniejsze firmy czują się bardziej narażone na skutki kryzysu niż duże przedsiębiorstwa.
Polskie firmy nie czują się bezpiecznie. Cyberprzestępcy czyhają na każdym kroku