Polska może wkrótce dołączyć do grona krajów unijnych, w których jazda po autostradzie jest bezpłatna. Nie jest ich jednak dużo w skali całej Wspólnoty. Po autostradach których krajów Unii Europejskiej pojedziemy za darmo?
O tym, że polscy kierowcy mogą niedługo uzyskać dostęp do autostrad nic za to nie płacąc, poinformował prezes Prawa i Sprawiedliwości, Jarosław Kaczyński.
Na razie mają zostać zniesione opłaty za odcinki państwowe. Projekt odpowiedniej ustawy jest już procedowany w Sejmie.
Czytaj także: Darmowe autostrady w Polsce. Tyle zyskają kierowcy, a tyle straci państwo
Chodzi o dwa odcinki: odcinek na autostradzie A2 Konin – Stryków o długości 99 km oraz 160-kilometrowy odcinek na A4 Wrocław – Sośnica. Na darmowy przejazd po pozostałych, koncesjonowanych, będziemy musieli prawdopodobnie trochę poczekać.
Projekt wzbudził mieszane odczucia. O tym, jak ocenił pomysł ekspert transportowy pisaliśmy tutaj. Z kolei w tym tekście wyliczyliśmy, jakie straty z tytułu darmowych przejazdów poniesie budżet państwa – a ile zostanie w kieszeni przeciętnego Kowalskiego.
Ale jeśli uda się zupełnie znieść opłaty za autostrady to Polska dołączy do bardzo małej grupy krajów w UE, które stać na taki luksus.
Gdzie w UE pojedziemy za darmo?
Okazuje się, że w UE jest zaledwiej kilka krajów, które udostępniają bezpłatne przejazdy po swoich autostradach.
Pokazuje to poniższa mapka:
Do krajów, w których przejazdy autostradą są całkowicie bezpłatne, należą Estonia, Finlandia, Litwa, Łotwa, Cypr i Luksemburg.
W kilku innych krajach autostrady generalnie są darmowe, jednak z niewielkimi wyjątkami, do których należą opłaty za przejazd przez tunel czy most. Dzieje się tak w Niemczech, Belgii (opłata za tunel Liefkenshoek-Antwerpia), Holandii (autostrady darmowe, z wyjątkiem tuneli Dordrecht i Ellewoutsdijk i Terneuzen), Danii (opłata za przejazd mostem nad cieśninami Wielki Bełt i Sund), Szwecji (wyjątek to most łączący Szwecję z Danią i Norwegią).
Pozostałe kraje mają w swojej infrastrukturze autostrady, gdzie przynajmniej niektóre odcinki dróg są płatne.
Patrząc jednak na powyższą mapkę nie ma wątpliwości, że w Unii Europejskiej przeważają autostrady płatne. Czy zatem dobrym pomysłem jest wprowadzanie w Polsce darmowych przejazdów dla kierowców? Rząd szacuje też koszty, jakie poniesie na wprowadzeniu ustawy polski budżet. W pierwszym roku darmowych autostrad dochód spadnie o 94 mln zł, natomiast w ciągu 10 lat – o 2,3 mld zł.
Więcej o bezpłatnych autostradach piszemy tutaj:
- Darmowe autostrady to straty dla gospodarki. „Brak nam polityki transportowej”
- Darmowe autostrady w Polsce. Tyle zyskają kierowcy, a tyle straci państwo
- Adamczyk: Rząd przyjął projekt likwidacji opłat na autostradach GDDKiA
- Bezpłatne autostrady? Rząd obiecuje, że wprowadzi je w ciągu roku
Został podany spadek dochodu. Czy ktoś wyliczy o ile zmniejszy się koszt utrzymania dróg lokalnych, które nie będą rozjeżdżane przez tabuny samochodów, albo zysk mieszkańców którzy będą mieli ciszej?