Ponad 800 zgonów udało się uniknąć dzięki poprawie jakości powietrza podczas pierwszej fazy lockdownu w Europie – ustalili naukowcy.
Naukowcy zmierzyli ilościowe skutki obniżonych poziomów zanieczyszczenia powietrza w Europie podczas pierwszego lockdownu wiosną i wczesnym latem 2020 r. Po raz pierwszy porównano ilościowo wpływ różnych środków politycznych, które zostały podjęte podczas pierwszej fazy lockdownu w Europie.
Odkrycia potwierdzają wcześniejsze szacunki. Spadek zanieczyszczenia spowodował setki unikniętych zgonów w miastach – wskazuje recenzowane badanie naukowe. Przeprowadziła je Londyńska Szkoła Higieny i Medycyny Tropikalnej, przy udziale programu satelitarnego monitorowania atmosfery Copernicus i innych wiodących instytucji.
Naukowcy biorący udział w badaniu ocenili związek między różnymi środkami rządowymi a spadkiem głównych zanieczyszczeń powietrza. Były w tym NO2, ozon i drobny pył zawieszony PM2,5 i PM10. Badano ich stężenie w 47 dużych europejskich miastach oraz związaną z tym krótkoterminową śmiertelność w okresie pandemii COVID-19 w Europie (luty-lipiec 2020).
Jedyne takie badanie
W badaniach wykorzystano dane dot. stanu atmosfery dostarczone przez program Copernicus. Porównano je z regionalnymi modelami jakości powietrza.
W ten sposób można było zestawić dwa scenariusze emisji zanieczyszczeń. Jeden – odpowiadający warunkom dotychczasowym, a drugi – obrazujący szczegółowe redukcje emisji wynikające z faktycznych działań rządowych podjętych podczas pierwszego lockdownu. Były one różne dla każdego kraju, każdego dnia i dla każdego z głównych sektorów działalności (ruch drogowy, przemysł…).
– Ten „naturalny eksperyment” dał nam wgląd w to, jak można poprawić jakość powietrza za pomocą drastycznych środków ochrony zdrowia publicznego, które w normalnych czasach byłyby trudne do wdrożenia – powiedział o wnioskach z analizy skutków lockdownu Antonio Gasparrini, profesor biostatystyki i epidemiologii w Londyńskiej Szkole Higieny i Medycyny Tropikalnej oraz główny autor badania.
Według badania:
- najistotniejszy wpływ na poziom zanieczyszczenia powietrza miały środki ograniczające codzienne życie, takie jak zamknięcie szkół i miejsc pracy.
- ograniczenia dotyczące podróży wewnętrznych i międzynarodowych miały jednak znacznie mniejszy wpływ na lokalne poziomy zanieczyszczenia.
- największy wpływ na obniżenie stężenia tlenków azotu (NO2) i zmniejszenie liczby zgonów, miały działania rządów związane z podróżowaniem samochodami. Miasta hiszpańskie, francuskie i włoskie odnotowały w tym okresie największy spadek NO2 wynoszący od 50 do 60 proc. Jednak zanieczyszczenie to znacznie spadło w całej Europie.
- około połowa emisji NO2 jest generowana przez transport drogowy, który był sektorem najbardziej dotkniętym ograniczeniami rządowymi. Transport drogowy w znacznie mniejszym stopniu przyczynia się do całkowitej emisji pozostałych badanych zanieczyszczeń.
- zaobserwowane zmiany w dziennych stężeniach badanych zanieczyszczeń połączono z oceną narażenia ludzi. Na tej podstawie naukowcy szacują, że w sumie uniknięto ponad 800 zgonów przy poprawie jakości powietrza wynikającej z rządowych działań na rzecz ograniczenia rozprzestrzeniania się SARS-Cov- 2. Paryż, Londyn, Barcelona i Mediolan znalazły się wśród sześciu miast o największej liczbie zgonów, których udało się uniknąć.
Czas walczyć ze smogiem
Badanie pozwoliło wykazać, jak duży wpływ miały określone ograniczenia na poprawę jakości powietrza.
– Odkrycia są niezwykle istotne, ponieważ zbierają w całość ilościowe dowody na to, że środki rządowe związane z COVID-19 miały bezpośredni wpływ na poziom zanieczyszczenia powietrza na obszarach w całej Europie, szczególnie w przypadku NO2 – powiedział Vincent-Henri Peuch, dyrektor Copernicus Atmosphere Monitoring Service (CAMS).
Dlatego, zdaniem naukowców, dane z pierwszej fazy lockdownu mogą pomóc w opracowaniu skuteczniejszych strategii walki z zanieczyszczeniami powietrza.
– To i inne podobne badania mogą pomóc w przekazaniu wiadomości, że zdecydowanie musimy poprawić jakość powietrza w miastach dla zdrowia ludzkiego i środowiska – powiedziała Rochelle Schneider, Honorary Assistant Professor in Geospatial Data Science w LSHTM, Visiting Scientist w ECMWF i autorka badania.
Zróżnicowany wpływ rządowych polityk blokady na zmniejszenie poziomu zanieczyszczenia powietrza i związanej z nim śmiertelności w Europie opublikowało dziś pismo Nature Scientific Reports.
Copernicus jest elementem programu kosmicznego Unii Europejskiej, finansowanego przez UE, i jest jego flagowym programem obserwacji Ziemi. Dostarcza bezpłatnie dane operacyjne i usługi.