Ponad 4/5 konsumentów badanych w Polsce (82 proc.) przyznało, iż rosnące ceny produktów będą miały wpływ na ich tegoroczne wydatki świąteczne, wynika z badania globalnego banku detalicznego Klarna.
58 proc. z nich zamierza wydać taką samą kwotę na bożonarodzeniowe przygotowania, jak rok wcześniej, a 17 proc. respondentów deklaruje mniejszą sumę.
– Polscy konsumenci, szukają sposobów na ograniczenie swoich bożonarodzeniowych wydatków poprzez zakup jedynie niezbędnych produktów (62 proc.), czy korzystanie z okresu wyprzedaży, takich jak Black Friday (34 proc.) – podaje Klarna.
Według badania, 38 proc. Polaków, którzy korzystali z kart kredytowych przy dokonywaniu zeszłorocznych zakupów świątecznych, skończyła już spłacać jakąś formę odsetek lub opłat. W tym roku ponad 80 proc. z nich stara się uniknąć zadłużenia poprzez tę formę płatności. Większość (86 proc.) deklaruje jednak, że opcja odroczenia płatności lub rozłożenia jej na równe raty, bez dodatkowych kosztów jest pomocnym rozwiązaniem przy bożonarodzeniowych zakupach, wynika także z materiału.
Badanie Klarny zostało przeprowadzone online w październiku i grudniu 2022 roku we współpracy z agencją badawczą Nepa na reprezentatywnej próbie ponad 17 540 konsumentów w 17 krajach, z ponad 1000 respondentów w każdym kraju, w wieku między 18-65 rokiem życia.
Świąt na bogato nie będzie. Polacy po uwzględnieniu inflacji wydadzą mniej, niż przed rokiem