Rozpoczynający się okres prac sezonowych wpływa na wzrost liczby ogłoszeń na portalach rekrutacyjnych i przyczynia się do spadku bezrobocia.
Według danych Adecco Group i Job Market Insights, na portalach rekrutacyjnych i w mediach społecznościowych w marcu pojawiło się łącznie 328,5 tys. nowych ofert pracy, czyli prawie o 26 tys. więcej w porównaniu z lutym.
Czytaj też: Co trzeci pracownik chce skróconego tygodnia pracy
Stopa bezrobocia w marcu 2023 r. wyniosła 5,4 proc., tj. o 0,1 pkt. proc. mniej niż w lutym br. i o 0,4 pkt. proc. mniej niż w końcu marca 2022 r.
Z kolei z kwietniowego badania PIE wynika, że 77 proc. firm nie planuje zmian w zatrudnieniu w ciągu najbliższych trzech miesięcy, 12 proc. zamierza je zwiększyć, ale 11 proc. dopuszcza zwolnienia pracowników.
Aż 86 proc. przedsiębiorców zamierza utrzymać dotychczasowy poziom wynagrodzeń, a 12 proc. przewiduje nawet podwyżkę. Ponadto, ponad 80 proc. firm stara się wdrażać różne działania antyinflacyjne. Ponad połowa zdecydowała się jednorazowo podnieść pensje pracowników (52 proc.), 48 proc. deklaruje, że podnosi wynagrodzenia adekwatnie do wzrostu inflacji, a 23 proc. firm zapewnia swoim pracownikom dodatkowe benefity np. dofinansowanie dojazdów do pracy, bony towarowe do sklepów.
Problemem rosnące koszty zatrudnienia
Przedsiębiorcy uważają swoich pracowników za najcenniejszy zasób firmy, ale aż 64 proc. przedsiębiorców uznaje, że dużą barierą dla funkcjonowania przedsiębiorstwa są wysokie koszty pracownicze, a dla 40 proc. firm istotną barierą jest niedostępność pracowników o odpowiednich kwalifikacjach. Szczególnie krytycznie o kosztach pracowniczych wypowiadają się przedsiębiorcy funkcjonujący w TSL i usługach.
Aż 73 proc. przedsiębiorstw z branży TSL i 72 proc. firm usługowych uznało koszty pracownicze za istotną barierę funkcjonowania przedsiębiorstwa. Także dwie trzecie firm produkcyjnych uważa, że dużą barierą rozwoju przedsiębiorstwa są wysokie koszty pracownicze, a 48 proc. wskazuje też na brak pracowników.
Na wysokie koszty pracownicze wskazuje więcej firm (od 60 proc. w przypadku firm dużych do 65 proc. dla mikrofirm) niż na niedostępność pracowników (od 34 proc. mikrofirm do 46 proc. firm średnich), niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa.
Są „ale”
Z badań rynku pracy wynika, że wraz z obserwowaną optymalizacją kosztów pracy i wprowadzaniem automatyzacji procesów biznesowych oraz cyfryzacją firm, rosnąć będzie zapotrzebowanie przedsiębiorstw na kompetencje menedżerskie (54 proc. wskazań), techniczne (37 proc.) oraz cyfrowe pracowników (36 proc.).
Tymczasem z badania PIE wynika, że w 2022 r. tylko jedna trzecia firm szkoliła pracowników, podnosząc ich kompetencje zawodowe. Niewiele więcej przedsiębiorstw (38 proc.) planuje w 2023 r. inwestycje w kapitał ludzki.
Nowe trendy na rynku pracy
Według wyników międzynarodowych badań, duża liczba jednocześnie zachodzących zmian w otoczeniu firmy, niepewność sytuacji gospodarczej i konieczność szybkiego kreowania innowacyjnych koncepcji rozwoju biznesu, będą wymagać ciągłego uczenia się, zarówno od zarządzających przedsiębiorstwem, jak i pracowników.
Przewiduje się, że potrzebne będą nowe umiejętności przywódcze, by zmobilizować pracowników i zespoły do efektywnego działania w szybko zmieniających się warunkach. Rosnąć przy tym będzie znaczenie zaangażowania pracowników w proces rozwoju i poprawy efektywności firmy.
Z badania Deloitte wynika, że przedsiębiorstwa wzmacniające więzi z pracownikami i akceptujące ich rosnącą autonomię mają 2 razy większą możliwość wprowadzania innowacji i 1,6 razy większą zdolność przewidywania zmian oraz skutecznego reagowania na nie.
Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter!
Rosnąć będzie znaczenie automatyzacji procesów biznesowych. Tymczasem tylko 16 proc. badanych pracowników twierdzi, że kierownictwo firmy jest w pełni przygotowane do wykorzystania technologii jako czynnika poprawiającego efekty pracy.
Przewiduje się, że firmy będą zainteresowane tworzeniem tzw. elastycznych stanowisk pracy, ułatwiających zwinne funkcjonowanie firmy. Chodzi o szeroki zakres twardych i miękkich kompetencji pracowników, umożliwiających szybką zmianę zakresu wykonywanych przez nich czynności zawodowych. Poszerzenie umiejętności zawodowych pracowników i zwiększenie tym samym ich zdolności do realizacji zróżnicowanych zadań, wymagać będzie uruchomienia przez firmy systematycznych szkoleń pracowników. W Polsce to ciągle słaby punkt funkcjonowania firm, szczególnie małych.
Tytuł i śródtytuły pochodzą od redakcji.
Więcej o rynku pracy piszemy tutaj:
- Co trzeci pracownik chce skróconego tygodnia pracy
- Rynek pracownika jeszcze się nie skończył. Polacy nie boją się utraty pracy
- Mniej ofert pracy i podwyżek płac. Firmy z pesymizmem o najbliższych miesiącach
- Polacy częściej szukają pracy. Chcą lepszego wynagrodzenia
- Czterodniowy tydzień pracy sukcesem na Wyspach. Większość firm będzie go kontynuować
artykuł wcześniejszy: Średnia krajowa w górę…ale o podwyżkach można zapomnieć, ktoś myśli co pisze???