Europejskie linie lotnicze Ryanair osiągnęły niemal rekordowy zysk za rok finansowy 2022. Ryanair przewiduje wzrost zysków dzięki wysokiemu popytowi na loty w sezonie letnim, mimo wzrostu cen paliwa i eksploatacji maszyn.
Ryanair oczekuje wzrostu przepustowości o 10 proc. w tym roku, chcąc tym samym przewyższyć wzrost kosztów paliwa o wysokości 1 mld euro. Skonsolidowany zysk netto spółki wyniósł 1,43 mld euro, nieznacznie przekraczając oczekiwania spółki.
Linia lotnicza przewiduje wyższe przychody po nieznacznych podwyżkach cen lotów, przy jednoczesnym wzroście oferowania miejsc na lotach krótkodystansowych w Europie – o 5 do 10 proc. w porównaniu do przedpandemicznego poziomu.
– Osoby, które były ograniczone możliwościami podróżowania w trakcie pandemii wracają do podróżowania. Takie osoby możliwość wyjazdu z domu postrzegają jako konieczność, a nie luksus – mówi Michael O’Leary, dyrektor generalny Ryanair.
Czytaj także: Emisje CO2 z lotnictwa mają spadać dzięki nowemu paliwu. Na razie jednak samoloty trują coraz bardziej
Inne europejskie tanie linie lotnicze, takie jak np. EasyJet, również zanotowały wzrost zainteresowania rezerwacjami na lato. To świadczy o priorytecie podróży – nawet pomimo kryzysu finansowego i wysokiej inflacji.
Akcje Ryanair wzrosły o 27 proc. od początku tego roku. – Nie mamy póki co pewności co do kontynuacji tego trendu, a zima i początek 2024 roku mogą stanowić trudniejsze wyzwania – wyznał jednak O’Leary.
Umowa na Boeingi
Ryanair planuje ponadto wprowadzenie 110 nowych Boeingów w ciągu kolejnych trzech lat. Takie działania nie przebiegają niestety po myśli irlandzkiego przewoźnika.
– Opóźnienia w dostawach ze strony Boeinga mogą przesunąć część oczekiwanego zysku na drugą połowę roku. Spodziewamy się braku nawet 10 nowych samolotów w czerwcu i lipcu. Mogą one ograniczyć wzrost oferowania [miejsc w samolocie – red.] przez co najmniej cztery lata, co stwarza „naturalne zagrożenia rozwojowe” dla Ryanair – wspomina CEO Ryanair.
– Mogą one również wpłynąć na potencjalny spadek liczby pasażerów w pierwszej połowie roku o około 750 tysięcy. Oczekuje jednak, że wszystkie nowe samoloty zostaną dostarczone do końca maja przyszłego roku, a dostawy będą „bardziej płynne” w kolejnym sezonie – dodał.
Dyrektor finansowy Ryanair Neil Sorahan wspomina, że jest pewny co do wzrostu liczby pasażerów z 168,6 miliona w poprzednim roku do nawet 185 milionów pod koniec 2023 r.
Chcesz być na bieżąco? Subskrybuj 300Sekund, nasz codzienny newsletter
Ryanair przewiduje, że dzięki ostatniej, wielomiliardowej umowie zawartej z Boeingiem na dostawę około 300 nowych samolotów, liczba pasażerów wzrośnie do 300 milionów rocznie w ciagu 10 lat.
Roczny zysk netto Ryanaira w wysokości 1,43 mld euro. Nieznacznie przekroczył on oczekiwania analityków i własne prognozy spółki w wysokości, które opiewały na kwotę 1,425 mld euro.
Firma odnotowała również stratę w wysokości 355 mln euro w poprzednim roku finansowym, dotkniętym pandemią, ale ten wynik był bliski rekordowego zysku, który w 2018 roku wyniósł 1,45 mld euro.
Polecamy także:
- Samoloty elektryczne mają coraz większe wzięcie. Kolejne linie lotnicze chcą takie mieć
- Samoloty trują coraz bardziej. Emisje CO2 z lotnictwa szybko rosną
- Wakacje są najważniejsze. Co czwarty Polak zrezygnuje z innych wydatków, by odłożyć na wyjazd