Francuskie linie lotnicze Air France wykonały pierwszy międzykontynentalny lot, zasilany bardziej przyjaznym dla środowiska, zrównoważonym paliwem lotniczym (SAF). Było to jednocześnie pierwsze biopaliwo wyprodukowane w całości we Francji.
Lot rejsowy linii Air France z Paryża do Montrealu, który odbył się 18 maja 2021 roku, to efekt współpracy grupy Air France-KLM oraz jej partnerów: Total, Grupy ADP (paryskie lotniska) i Airbusa.
Podczas lotu zastosowano mieszankę, która w 16 proc. składała się ze zrównoważonego paliwa, co pozwoliło zredukować emisję o 20 ton CO2. Paliwo zostało wyprodukowane w całości we Francji, w rafinerii firmy Total.
Lot na zużytym oleju
Biopaliwo użyte do tego połączenia zostało wyprodukowane z odpadów i pozostałości pochodzących z gospodarki o obiegu zamkniętym. Jako surowiec wykorzystano zużyty olej spożywczy, który został poddany obróbce w biorafinerii La Mède w południowej Francji oraz w fabryce Total w Oudalle niedaleko Le Havre.
W produkcji zrównoważonego paliwa lotniczego nie wykorzystano żadnego nowo wyprodukowanego oleju roślinnego, jedynie olej już zużyty.
Na bardziej ekologiczne połączenie lotnicze złożyło się jeszcze kilka czynników – zrównoważone paliwo lotnicze, energooszczędny samolot Airbus A350, który zużywa 25 proc. mniej paliwa niż jego poprzednik i infrastruktura naziemna zasilana prądem.
Aby branża lotnicza mogła wykorzystywać biopaliwa, nie ma potrzeby modyfikacji infrastruktury do magazynowania i dystrybucji paliwa na lotniskach, jak i zmian w samolotach i ich silnikach. Stopniowe wprowadzanie tych paliw na całym świecie może pomóc znacznie zmniejszyć emisję CO2, generowaną przez sektor lotniczy, co jest zgodne z celami zrównoważonego rozwoju ONZ.
Francja bardziej ekologiczna
Zgodnie z francuskim prawem, do 2022 roku każdy lot rozpoczynający się we Francji ma korzystać z mieszanki paliwa, która zawiera co najmniej 1 proc. SAF. Wyprzedza to europejskie ambicje, które zakładają stopniowy wzrost udziału SAF do 2 proc. do 2025 roku, a następnie do 5 proc. do 2030 r., zgodnie z założeniami Europejskiego Zielonego Ładu.
Należący do grupy lotniczej holenderski przewoźnik KLM wykonał swój pierwszy lot na biopaliwie w 2009 roku. Od tamtego czasu liczba operacji z użyciem SAF stopniowo się zwiększa.
W latach 2014-2016, Air France zrealizowały 78 lotów zasilanych 10-proc. mieszanką SAF. Wszystkie przeprowadzone testy wykazały, że zastosowanie biopaliwa nie miało żadnego wpływu na niezawodność operacji lotniczych.
Aktualnie serię testów przeprowadza także producent samolotów, Airbus. W nadchodzących dekadach chce certyfikować maszyny do lotów ze 100-proc. udziałem SAF.
Zrównoważone paliwo lotnicze (SAF) to mieszanka konwencjonalnego paliwa lotniczego (JET-A1) i biopaliwa, wytwarzanego z odpadów i pozostałości pochodzących z gospodarki o obiegu zamkniętym (tłuszcz zwierzęcy, zużyty olej kuchenny itp.).
Paliwo Biojet ma podobne właściwości do JET-A1 i generuje do 90 proc. mniej emisji CO2 w całym swoim cyklu życia w porównaniu z paliwem kopalnym.