Prawie 13,5 mln rowerów wyprodukowano w 2021 r. w fabrykach Unii Europejskiej. Polska ma w tym niemały udział z produkcją na poziomie prawie 1,2 mln sztuk.
Z danych Eurostatu wynika, że liczba powstałych jednośladów na terenie UE w porównaniu z rokiem 2020 zwiększyła się o 11 procent,.
Produkcja sprzedana rowerów – tj. bez podatków od towarów i usług – jest bardzo zróżnicowana w poszczególnych państwach członkowskich UE. Z danych Eurostatu, czyli urzędu statystycznego Komisji Europejskiej, który zbiera dane o państwach członkowskich, wynika, że w produkcji rowerów w największym stopniu wyróżnia się pięć krajów.
Polska na czele
Największą liczbę wyprodukowanych rowerów odnotowano w Portugalii (2,9 mln), Rumunii (2,5 mln) i Włoszech (1,9 mln).
Kolejne miejsca, z produkcją 1,4 mln rowerów zajmują Niemcy i, co ciekawe, Polska. Pod względem produkcji sprzedanej rowerów zajmujemy w Unii Europejskiej piąte miejsce. W 2021 roku w naszym kraju wyprodukowano 1,2 mln jednośladów.
Z kolei najmniej rowerów wyprodukowano w 2021 roku w Belgii, Finlandii, Chorwacji i Danii. W żadnym z tych państw liczba wyprodukowanych jednośladów nie przekracza 50 tys. rocznie.
Może to być zaskakujące zwłaszcza w przypadku Belgii czy Danii, gdzie jazda rowerem jest bardzo popularna i wpisuje się w kulturę tych krajów. W zakresie pozyskiwania rowerów państwa te bazują w największym stopniu na imporcie.
Import i eksport rośnie
A import, zarówno jak i eksport rowerów – tak elektrycznych, jak i nieelektrycznych – wzrósł. W 2021 roku UE wyeksportowała rowery o wartości 921 mln euro (zarówno elektryczne, jak i nieelektryczne) do krajów spoza UE. Jednocześnie importowała rowery o wartości 1,896 mld euro.
Liczba wyeksportowanych rowerów nieelektrycznych wzrosła o 16 proc. w 2021 r., a import o 17 proc.
Z danych Eurostatu wynika również, że coraz większą popularnością cieszą się także rowery elektryczne. W porównaniu do 2020 roku, w ubiegłym roku ich eksport poza kraje Unii Europejskiej zwiększył się o 15 proc., a import – aż o 37 proc.
Więcej na temat rowerów piszemy tutaj:
- Zmierzch systemu rowerów publicznych. Ich utrzymanie jest zbyt drogie dla miast
- Ścieżki rowerowe w polskich miastach. Gdzie najdłużej pojeździmy na rowerze? [RANKING]
- Do 2026 roku Paryż chce być całkowicie przyjazny rowerom. Likwiduje większość miejsc parkingowych na ulicach
- Podczas lockdownu Portugalczycy przesiedli się na rowery